Šéf VW si stěžoval u Junckera na Jourovou, odmítá její tlak na odškodnění v Evropě

Generální ředitel německé skupiny Volkswagen (VW) Matthias Müller si písemně stěžoval na českou eurokomisařku Věru Jourovou u předsedy Evropské komise Jeana-Claudea Junckera. Napsal to server Politico.eu, podle kterého ale neuspěl.

Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller
Zdroj: Reuters Autor: Fabrizio Bensch

Müller se na šéfa unijní exekutivy obrátil kvůli snahám komisařky pro spravedlnost a ochranu spotřebitele, která automobilku po jejím emisním skandálu tlačí k odškodnění evropských zákazníků.

Jourová nemůže, na rozdíl od amerických úřadů, Volkswagen ke kompenzacím přímo donutit. Snaží se však najít společnou řeč s úřady na ochranu spotřebitelů v jednotlivých členských zemích EU.

Volkswagen předloni v září přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových automobilů instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. V EU nyní musí svolat k opravě kolem 8,5 milionu aut.

V USA většina majitelů takových aut obdrží odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (zhruba 130 tisíc až 255 tisíc korun). Šéf koncernu Müller už loni uvedl, že odškodnění evropských zákazníků podle tohoto vzoru by bylo vzhledem k rozdílným právním podmínkám nepřiměřené a navíc příliš nákladné.

Věra Jourová
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Darko Vojinovic

Juncker se eurokomisařky zastal

„Podle našeho názoru není v kompetenci komise prosazovat evropská spotřebitelská práva,“ napsal Müller 27. března Junckerovi, uvádí Politico, které se dostalo k textu dopisu i k odpovědi šéfa komise. „Komise vždy jedná v rámci své odpovědnosti,“ reagoval Juncker, jenž před odpovědí podle serveru celou věc s Jourovou konzultoval.

Juncker odmítl i Müllerovo tvrzení, že komise kompenzace opakovaně vyžaduje, přestože šéf VW se prý s Jourovou shodl na nemožnosti takového postupu. Juncker upozornil, že komisařka navrhuje dobrovolné odškodnění, které by bylo ze strany firmy gestem. „Takový krok by ukázal, že vaše společnost není lhostejná k nepříjemnostem, které zákazníkům od října 2015 způsobila,“ napsal Juncker, jenž podle Politica také Müllera ve své odpovědi vyzval, ať pokračuje v dialogu právě s Jourovou.

Jourová: Po firmě nechci peníze, ale gentlemanské gesto

V nedávném rozhovoru pro EurActiv Jourová uvedla, že po firmě nechce peníze. „Nikdy jsem se netajila tím, že beru v úvahu, že Volkswagen zaměstnává 600 tisíc lidí a že je to nejvýznamnější automobilová firma v Evropě. Není to ale primární důvod, proč jsem po ní nechtěla peníze. Nechtěla jsem je, protože nemám kompetence k tomu, jak škodu vyčíslit,“ řekla v rozhovoru. 

Jourová mj. uvedla, že právní rozbor ukázal, že byla zcela porušena pravidla na ochranu spotřebitele. „Spotřebitel byl vystaven neférové obchodní praktice a v mnoha případech, kde se v marketingových materiálech uvádělo, že se jedná o ekologicky se chovající auto, byl vystaven také zavádějící reklamě“. 

Eurokomisařka v rozhovoru pro EurActiv také řekla, že doporučovala gentlemanské gesto, kterým by mohlo být opětovné natočení garanční lhůty, aby byl motor jako nový a spotřebitel se v rámci prodloužené garanční lhůty mohl případně lépe domoci nápravy.