Obchodníci jsou s předvánočními tržbami spokojeni, po Vánocích lákají na slevy

Praha - Obchodníci zatím hodnotí předvánoční prodeje pozitivně, tržby jim i přes horší ekonomickou situaci většinou meziročně vzrostly. Zřejmě největší nárůst z řetězců mají obchody s nábytkem Ikea, kterým tržby v předvánočním období stouply ve srovnání s loňským rokem o desítky procent. Nárůst tržeb v prosinci zaznamenaly také obchody s elektronikou Electro World. „Hitem byly především tablety, ultrabooky nebo čtečky knih. Před Vánoci se také nejčastěji kupovaly drobné domácí spotřebiče, jako jsou kávovary nebo holicí strojky,“ uvedl marketingový manažer firmy Jan Bosák. Velký zájem byl i o nejnovější modely televizí s lepšími parametry, například s větší úhlopříčkou, či chytré TV.

Výrazný nárůst obratu hlásí obchody s nábytkem Ikea. „Tržby před Vánoci v meziročním srovnání narostly o desítky procent. Nejvíce rostly v posledním předvánočním týdnu,“ řekl mluvčí společnosti Petr Chadraba. Za prudkým nárůstem tržeb stojí dřívější zahájení výprodejů. Více se prodával nábytek než doplňky. Zájem byl především o pohovky, kuchyně a vybavení ložnic. Z doplňků malé úložné prostory a organizéry a také dekorativní textil.

Čeští spotřebitelé se každoročně těší na povánoční slevy a výprodeje a hned po vánočních svátcích berou obchody útokem, například u obchodních center v Praze dnes byla přeplněná parkoviště a řidiči parkovali i desítky minut. Využít povánoční slevy a pořídit některé dárky až v sezonních výprodejích se letos chystá asi třetina Čechů. Při slevách plánují utratit v průměru 4 150 Kč, nejčastěji za oblečení, obuv a elektroniku. Jak ale ukazují zkušenosti i šetření České obchodní inspekce, deklarované slevy často žádnými slevami nejsou. Obchodníci například někdy uměle navyšují ceny, aby mohli zboží později zlevnit, slevy se navíc často týkají jen malého podílu výrobků v obchodech.

Vánoční tržby obchodů Euronics stouply meziročně o osm procent, jen v prosinci vystoupaly na téměř 300 milionů korun. „Zásluhu na tom má i navýšení průměrné ceny. Například oproti loňskému roku byla průměrná cena za televizi o více než 1 000 korun vyšší než v roce 2011. Stejné to bylo i v kategorii notebooků, které sice klesly co do počtu prodaných kusů, avšak průměrná cena vzrostla,“ uvedl mluvčí firmy Bohuslav Komín.

Obrat řetězce Tesco v předvánočním období zůstal stejný jako loni. „Tržby a další ukazatele se pohybovaly na loňské úrovni, což na trhu stíhaném recesí považujeme za úspěch,“ podotkl mluvčí Teska Jan W. Dvořák. Největší zájem mezi čerstvými potravinami byl o ovoce a zeleninu a mezi nepotravinářským zbožím o drogistické zboží a položky z kategorie zábava, například CD a DVD.

Na povánoční výprodeje lákají obchodníci po celém světě. Kromě Česka jsou v plném proudu už i ve Spojených státech, Velké Británii a ve středu odstartovaly i v Austrálii. Tam některé obchodní domy otevřely dokonce dřív než obvykle, aby předešly davovému šílenství z předchozích let.

Další nárůst obratu letos před Vánocemi zaznamenaly také internetové obchody. E-shopu Mall.cz vzrostly tržby o 15 procent. „Letos se nakupovalo ještě více na poslední chvíli, než tomu bylo v minulých letech. Podle našich statistik se nákupy na internetu každým rokem posouvají blíže ke Štědrému dni. S tímto trendem souvisí i čím dál větší popularita dárkových certifikátů, které zákazníci pořizovali ještě 24. prosince,“ poznamenal ředitel Mall.cz Marek Liška. Při vánočních nákupech podle odhadu internetového srovnávače cen Heureka.cz utratili letos Češi v e-shopech 17 miliard Kč, což je třetina celoročního obratu na internetu.

Tržby slevových portálů před Vánoci dosáhly sedmi set milionů korun. Ve srovnání s minulým rokem tak stouply o víc než pětinu. Řada lidí na serverech pořizovala vánoční dárky na poslední chvíli - zájem byl hlavně o pobyty a cestování.

Reportáž Petra Malého (zdroj: ČT24)