Náborové příspěvky i firemní akcie. Podniky zkoušejí různé cesty, jak získat další pracovníky

Nové zaměstnance shánějí v současné době usilovně velké i malé firmy, liší se hlavně tím, na co je lákají. Například Škoda Auto nabízí v dělnických pozicích jednorázově tři tisíce. Firma Bosch dává novým dělníkům od 15 do 30 tisíc korun, podle vybrané profese a lokality. Jiné firmy nesázejí na zvýhodnění při nástupu, benefity nabízejí všem. K těm patří Innogy nebo Veolia voda. S firmami pak na pracovním trhu soupeří i neziskové subjekty, například policie.

Video Události
video

Události: Na co firmy lákají zaměstnance

Průměrná roční hodnota všech příspěvkových výhod na jednoho zaměstnance činí v České republice 21 600 korun. Personální agentury ale upozorňují, že klasické formy bonusů na získání hlavně mladých lidí už firmám nestačí.

„Řada firem nabízí lidem benefity, o které oni nemají vůbec žádný zájem. Pro nastupující mladou generaci je nyní nejdůležitější to, aby si mohli sami řídit svůj čas, takže požadují různé formy flexibilních úvazků,“ řekl Jiří Halbrštát, manažer náboru a marketingu společností v oblasti agenturního zaměstnání a recruitmentu ManpowerGroup. 

Celorepubliková nezaměstnanost činila minulý měsíc 4,8 procenta, tedy byla na nejnižší březnové úrovni od roku 2008. A zvýšil se i počet volných pracovních míst – firmy jich nabízely bezmála 151 tisíc.

Mnozí zaměstnavatelé proto vsadili na různé cesty, jak nalákat nové pracovníky. Například zaškolováním nových zaměstnanců, spoluprací se středními školami či náborovými benefity. 

Společnost Timo vyrábí spodní prádlo či plavky a daří se jí nejvíce za posledních dvacet let. I proto potřebuje sehnat nové lidi. Hlavně na odbornější pozice jako  jsou modelář nebo konstruktér. A právě ti na trhu chybí. Vyškoluje si je proto sama. 

Ve firmě Komix, kde potřebují kvalifikované IT pracovníky, pak intenzivně pracují s třemi skupinami jinde spíše přehlížených zaměstnanců. Tedy se studenty, s matkami na mateřské a seniory. Ti tu tvoří více než deset procet všech pracovníků. 

Siemens pak spolupracuje se středními technickými školami v Olomouckém kraji. Někteří ze studentů jsou již zapojeni do jejího stipendijního programu. Například žák SOŠ Technická a Zemědělská Mohelnice Petr Přikryl si měsíčně může příjít až na čtyři tisíce korun. 

Nové lidi se firma snaží nalákat i náborovými benefity. Například  15 tisíc po zkušební době, bezúročnou půjčku až 300 tisíc korun, firemními akciemi nebo příspěvkem na bydlení.

Nové členy hledají také sbory městské policie. Například 280 jich stále chybí v hlavním městě. Od ledna proto mimo jiných benefitů nabízí strážníkům i stotisícový náborový příspěvek.

„Zjistili jsme, že existuje velká skupina lidí, která by u nás ráda pracovala, ale prostě si po dobu pěti měsíců nástupního kurzu nemůže dovolit pracovat za 15 960 hrubého,“ vysvětluje ředitel Městské policie Praha Eduard Šuster.

Už teď městská policie eviduje růst zájmu. Do nástupního kurzu přijme každý měsíc okolo 14 uchazečů – to je skoro dvakrát víc než loni. 

V Brně pak strážníci chybí hlavně v okrajových částech na hustě obydlených sídlištích. Do dvou let by tu měly přibýt dvě desítky hlídek. Od března je tu motivují padesátitisícovým příspěvkem.