Cena nafty klesá, kamiony se pomalu vracejí na české pumpy

Praha - Kamiony se začínají pomalu vracet k českým pumpám. Většina z nich přitom poslední dva roky kvůli příznivějším cenám tankovala v zahraničí. Dopravci si ale stále pečlivě vybírají, kde své nádrže naplní.

„Rozhoduju se hlavně podle ceny. A za druhé to máme dané firemně, kde můžeme a nesmíme tankovat,“ říká řidič kamionu. Dražší benzinky tak o pozornost kamionů příliš nezavadí. Velké dopravní firmy mají totiž vlastní čerpací stanice a naftu berou přímo z rafinérií. Tímto postupem ušetří ročně miliony korun. 

Řidiči kamionů mají „cenovou mapu“

Navíc řidiči, kteří jedou do zahraničí, dostanou přesný rozpis, kde je výhodné natankovat. Kromě Německa vyjde nafta levněji ve většině ostatních zemí. Třeba v Polsku ušetří řidiči na litru dvě koruny a v Lucembursku téměř pětikorunu. Kvůli tomu nezastavují u českých pump ani cizinci, kteří s nákladem přes Česko jen projíždějí. 

Podle ředitele jakosti Benziny Václava Louly přichází stát tím, že se tankuje v zahraničí, ročně o zhruba šest miliard korun na spotřební dani. Ovšem už několik pokusů snížit spotřební daň u nafty nevyšlo. Ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba proto přišel s dalším řešením, a to zdražit mýto. Jenže stát slíbil dopravcům, že v příštích dvou letech se zdražovat nebude.