Rakousko podá žalobu na německé mýtné u Soudního dvora EU. Česko si zákon prostuduje

Proti zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta, kterému v pátek dala zelenou německá Spolková rada, podá Rakousko žalobu u Soudního dvora EU. Podle agentury APA to oznámil rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried. Zavedení mýtného kritizuje řada evropských zemí, především těch, které s Německem sousedí. Mýtné má být zavedeno v roce 2019. České ministerstvo dopravy chce prozkoumat konečnou podobu zákona. Proto zatím nesdělilo, zda navrhne vládě, aby se Česko k žalobě připojilo.

Německá dálnice A3
Zdroj: ČTK/DPA Autor: Roland Holschneider

Rakousko: Je to mýtné jen pro cizince

Zavedení mýtného kritizuje řada evropských zemí. Do jejich čela se postavilo právě Rakousko. Leichtfried chystaný německý krok označil za „mýtné pro cizince“, které je v rozporu s právem EU.

„Považuji toto mýtné za diskriminační a neslučitelné s právem EU,“ uvedl Leichtfried. Přesný termín podání žaloby u Soudního dvora EU zatím nesdělil. Podle něj musí nejdřív Evropská komise formálně přerušit řízení o porušení smlouvy s Německem. Následně bude možné žalobu podat, řekl člen rakouské vlády.

Česko by se k žalobě mohlo přidat

Rakouský kancléř Christian Kern podle Leichtfrieda o mýtném už telefonicky mluvil s německou kancléřkou Angelou Merkelovou a informoval ji o dalším právním postupu Vídně. Leichtfried v prohlášení kritizoval také Evropskou komisi. „Postup Evropské komise je skandální,“ řekl. Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt už na konci loňského roku dosáhl s Evropskou komisí ve sporu o mýtné kompromisu. 

Video Studio ČT24
video

Novinářka a politoložka Bára Procházková: Mýtné je v Německu velmi ožehavé téma

Český premiér Bohuslav Sobotka už dřív uvedl, že by se k případné žalobě mohlo Česko připojit, pokud pro to budou dostatečné argumenty. České ministerstvo dopravy nyní prozkoumá finální verzi německého zákona.

„Vadilo by nám, kdyby se kompenzovala výše dálniční známky za slevu na dálniční dani, protože to by byla jasná diskriminace,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Zároveň zopakoval, že rozhodnutí k připojení žaloby České republiky k Rakousku není v kompetenci ministerstva dopravy, ale musí je schválit vláda.

Ťok se zatím nicméně kloní spíš ke smířlivější cestě spolupráce s Evropskou komisí, která kauzu podrobně sleduje. „Myslím si, že vzhledem k aktuální situaci v Evropě není dobré, abychom na sebe navzájem podávali žaloby a abychom ve věcech, které případně EK nebude vnímat jako problematické, byli siláčtí a ukazovali ramena vůči Německu,“ dodal Ťok.

O zavedení mýtného pro osobní auta minulý týden rozhodl Spolkový sněm hlasy velké koalice konzervativní unie CDU/CSU a sociálních demokratů. Plán ale narazil na kritiku ve Spolkové radě, kde se zástupci některých spolkových zemí obávali dopadů na příhraniční obchod a spolupráci.

Trojice výborů Spolkové rady se proto u jedné ze dvou novel, do nichž je mýtné vtěleno, vyslovila pro uplatnění práva námitky a svolání zprostředkovacího výboru. Plénum Spolkové rady ale v pátek tento návrh nepodpořilo, a mýtnému pro osobní auta tak už v Německu nestojí nic v cestě. 

Pokud by Spolková rada v pátek rozhodla opačně, musel by být svolán zprostředkovací výbor složený ze zástupců Spolkového sněmu i Spolkové rady, který by hledal kompromisní řešení. Jednání zprostředkovacího výboru není časově omezeno, a mohlo se tak protáhnout na několik měsíců, což mohlo ohrozit mýtné jako takové.

V září se totiž uskuteční volby do Spolkového sněmu a není vůbec jisté, že by se v něm pak pro návrh znovu našla většina. Plán je sice srdeční záležitostí Křesťanskosociální unie (CSU), ale jak řada poslanců sesterské Křesťanskodemokratické unie (CDU), tak sociální demokracie dávala najevo, že z něj nikterak nadšená není, a hlasovala pro něj především z toho důvodu, že je součástí koaliční smlouvy.

Schválený návrh počítá s tím, že dálniční poplatky budou fakticky platit jen zahraniční řidiči. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel; majitelé nejekologičtějších aut s velice nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.