Volkswagen má stále důvěru investorů, zájem o jeho dluhopisy byl nečekaně vysoký

Poptávka po nových dluhopisech německé automobilky Volkswagen byla nad očekávání vysoká, a firma tak původně plánovaný objem čtvrteční emise zvýšila na dvojnásobných osm miliard eur (216 miliard korun). Sdělili to bankovní manažeři emise. Volkswagen se vrátil na dluhopisový trh po rok a půl dlouhé přestávce, způsobené skandálem s manipulací testů emisí naftových aut.

Továrna Volkswagenu v Drážďanech
Zdroj: ČTK/DPA

Poptávka investorů po dluhopisech Volkswagenu dosáhla 25 miliard eur, uvedly banky, které emisi organizovaly. Investoři měli po dlouhé absenci enormní zájem o dluhopisy firmy, jež byla v předešlých letech největším evropským vydavatelem firemních dluhopisů.

Automobilka ráno předběžně uváděla, že celá emise nezajištěných dluhopisů v eurech by měla mít objem přes čtyři miliardy eur (108 miliard Kč). Emise byla rozdělena do čtyř tranší se splatností od dvou do deseti let a každá z nich měla mít objem nejméně jednu miliardu eur.

Navzdory stále ještě působícím dozvukům skandálu se tak Volkswagen díky vysoké poptávce dostal k relativně levnému financování. Po vypuknutí skandálu výnosy dluhopisů firmy na trzích prudce vzrostly a jejich výnosová přirážka se vyhoupla až nad dva procentní body. Od té doby se ale evropský trh dluhopisů i s pomocí Evropské centrální banky stabilizoval a výnosy se vrátily zpět.

Volkswagen v září 2015 přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Skandál, který se týká i 1,2 milionu vozů Škoda Auto, vedl k prudkému poklesu cen akcií Volkswagenu a náklady spojené s jeho urovnáním těžce zasáhly hospodářské výsledky podniku.

Finanční divize německé automobilové skupiny Volkswagen loni i přes emisní skandál dosáhla rekordního zisku, stejně jako celá skupina. Provozní zisk divize se zvýšil o deset procent na 2,1 miliardy eur (56,8 miliardy Kč), sdělil ve čtvrtek její šéf Frank Fiedler.

Finanční divize skupiny nabízí financování nákupů automobilů zákazníkům a prodejcům a zařizuje skupině bankovní a leasingové transakce. Letošní výsledek bude záviset na tom, jak z hlediska nákladů financování dopadne návrat Volkswagenu na dluhopisové trhy, uvedl Fiedler ještě před úspěšným vydáním dluhopisů. 

Ve Škodě se bude poprvé brát více než ve Volkswagenu

Zaměstnanci Škody Auto dostanou poprvé v historii v čistém na své účty na jednorázových odměnách víc peněz než jejich němečtí kolegové z koncernu Volkswagen. Je to díky rekordnímu bonusu v průměrné výši 45 tisíc korun, který letos zaměstnanci dostanou dvakrát. Letošní celkové bonusy tak činí průměrně 90 tisíc korun. Píše to čtvrteční vydání týdeníku Škodovácký odborář. 

Bonus je odvozený od hospodářského výsledku firmy a růstu tarifních mezd v roce 2016. Výši bonusu vyjednali odboráři v rámci kolektivního vyjednávání v pondělí 13. března.

Podle týdeníku Škodovácký odborář se letošní bonusy poprvé v historii téměř rovnají loni vyplacenému bonusu v západoněmeckých továrnách Volkswagen. Kvůli tamnímu vyššímu progresivnímu zdanění ale nakonec čeští zaměstnanci dostanou na své účty více peněz než pracovníci v Německu. Některé společnosti Volkswagenu dokonce předčí několikanásobně, například zaměstnanci VW Autovision mají jen jeden bonus 400 eur (asi 11 000 korun).