Odborový sněm podpořil celorepublikovou autobusovou stávku, termín bude teprve určen

Sněm předsedů základních odborových organizací podpořil konání celorepublikové stávky šoférů linkových autobusů. Odboráři nejsou spokojeni s tím, jak se v praxi naplňují politické sliby o zásadním navýšení mezd, uvedl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Sněm zároveň požádal předsednictvo, aby stanovilo termín stávky. Měl by být oznámen v nejbližších dnech, ale zřejmě ne tento týden. Konkrétní datum konání protestu plánují odbory oznámit s třídenním předstihem.

Pomajbík uvedl, že jsou vypláceny jen odměny za čekání, ale mzdy se nijak výrazně nezvýšily. Dodal, že některé kraje chtějí připlácet do výše 16 400 hrubého, což považuje za krok zpátky. Konkrétně zmínil Pardubický kraj. „To je pro nás naprosto nepřijatelná záležitost,“ zdůraznil.

Podle něj potíže s nízkými mzdami přetrvávají v Ústeckém kraji, Jihomoravském kraji a v Pardubickém kraji. Největší důraz v celorepublikové stávce - tedy třeba i její jiný časový průběh - bude kladen právě na tyto regiony. 

Stávku vyhlásilo odborové sdružení minulý týden, neuvedlo ale kdy a v jakém rozsahu by se měla konat. 

Video Telefonát Luboše Pomajbíka
video

Pomajbík: Chceme oznámit zahájení stávky tři dny předem

Zdroj: ČT24

Hejtmani chtějí, aby jim vláda dala peníze na zvýšení mezd řidičů autobusů, které loni sama nařídila. Předsedkyně Asociace krajů Jana Vildumetzová (ANO) po jednání hejtmanů konstatovala, že v regionech chybějí jednak potřebné peníze, ale i způsob, jak zajistit, aby se opravdu dostaly k řidičům. Asociace krajů navíc bude chtít od vlády i další peníze, aby regiony mohly zvýšit také platy sociálních pracovníků.

Postoje v krajích se různí

Odbory v krajích ale nejsou ohledně celorepublikové stávky jednotné. Stávku podporují v Ústeckém kraji, Jihomoravském kraji a ve žďárské dopravní firmě Zdar. Odbory z jihlavského Icom transport naopak stávkovat nechtějí, ke stávce se neschyluje ani v Pardubickém kraji, uvedl tamní odborový předák Miroslav Vokál.

Vláda stanovila minimální zvýšení mezd na 98,10 Kč za hodinu jízdy a na 88 korun za hodinu čekání. Nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za náročné pracovní prostředí.

Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. Podle nové podoby zákona o veřejných zakázkách by soutěže na zajištění veřejné dopravy měly zohledňovat i jiná kritéria než cenu a stanovovat například nejnižší mzdu pro šoféry autobusů.