Škodě se vyšvihl zisk na téměř 26 miliard. Dařilo se jí v Číně, úspěch mají superby

Škoda Auto loni zvýšila čistý zisk o 34 procent na 951 milionů eur, tedy v přepočtu 25,7 miliardy korun. Tržby vzrostly o desetinu na rekordních 13,7 miliardy eur (370 miliard korun). Letos by se měl prodej škodovek podle předsedy představenstva Bernharda Maiera dál zvýšit.

Video Události
video

Události: Hospodaření Škody Auto

Počet aut dodaných zákazníkům se zvýšil o 6,7 procenta na 1,127 milionu aut. Z toho na největším trhu v Číně prodala automobilka 317 tisíc aut, což znamená nárůst o 13 procent, v západní Evropě prodej rostl o pět procent na prodaných 454 tisíc aut a v Rusku zvýšila odbyt o procento.

Potřetí za sebou tak překonala milionovou prodejní hranici a první měsíce letošního roku potvrzují i nadále rostoucí trend. V lednu dodala Škoda Auto o 2,4 procenta vozů víc, v únoru to bylo o více než tři procenta víc. I letos by se tak měl prodej škodovek podle předsedy představenstva Bernharda Maiera dál zvýšit. Automobilka chce do roku 2025 zdvojnásobit počet prodaných vozů na více než dva miliony ročně.

Za ziskovým růstem stojí podle společnosti vedle vyššího počtu prodaných aut také vysoká vytíženost výrobních závodů, lepší modelový mix daný zejména velkým zájmem o Superb a optimalizované produktové náklady.

Prodej stěžejního modelu Octavia se loni zvýšil o 0,8 procenta na 436 tisíc aut, poptávka po Rapidu stoupla o devět procent na 212 700 aut, Fabia zaznamenala růst o pět procent na 202 300 aut, Superb pak zaznamenal růst o 73 procent na 138 900 prodaných aut. Prodej modelu Yeti klesl o čtyři procenta na 95 500 aut a odbyt nejmenšího modelu Citigo se zvýšil o jedno procento na 40 700 aut.

„Výsledky obchodního roku 2016 překonaly naše očekávání. Třetí rekordní rok v řadě dokládá úspěšnost naší strategie trvalého růstu. S naší Strategií 2025 budeme v růstu značky důsledně pokračovat i v příštích letech. V této souvislosti naši modelovou paletu dále obnovíme a rozšíříme a vstoupíme na nové trhy, do nových zákaznických segmentů a digitálních oblastí podnikání,“ uvedl Maier. 

Škoda uvede na trh první model s čistě bateriovým pohonem

Dodal, že Škoda uvede v roce 2020 na trh první model s čistě bateriovým pohonem. Koncept elektromobilu předvede letos na autosalonu v Šanghaji. Tento rok Škoda chystá uvedení 11 modelových novinek. Na trhu se již objevila modernizovaná Octavia v několika provedeních nebo velké SUV Kodiaq. Následovat budou modernizované modely Citigo a Rapid a v druhé polovině roku nová generace vozu Yeti. Škoda má v současnosti celkem sedm modelů ve 40 variantách.

Investice bez aktivovaných vývojových nákladů loni klesly o sedm procent na přibližně 14,8 miliardy korun. Škoda nedávno podepsala memorandum s indickou značkou Tata o možné spolupráci na vývoji dílů i nových modelů pro indický trh. Zároveň má vyvíjet platformu A0 pro cenově dostupné vozy, které by nabízely i další značky koncernu VW.

Velmi dobré ekonomické výsledky firmy jsou podle analytika BDO Radovana Hauka hlavně odrazem pokračujícího meziročního nárůstu výroby nových vozů. „Produktový mix se přitom posouvá do segmentu s vyšší přidanou hodnotou, což značce přidává na její kredibilitě. Významný podíl na tom má především model Superb, jehož výroba meziročně vzrostla o tři čtvrtiny. Dobré ekonomické výsledky Škody jsou současně podpořeny i efektivně nastavenými interními procesy a nákladovou efektivitou výroby,“ dodal.

Počet zaměstnanců se loni zvýšil o 11 procent na 29 580, což je dvojnásobek
jejich počtu z roku 1991, kdy do Škody vstoupil koncern Volkswagen. Průměrná mzda ve Škodě se od roku 2010 zvýšila o 30 procent. Průměrná hrubá dělnická mzda činí ve Škodovce zhruba 36 tisíc korun.