Říjen byl pro obchodníky zklamáním

Praha - Obchodníci v říjnu meziročně utržili o 2,2 procenta více, ovšem bez sezonního očistění a po zářijovém revidovaném poklesu o 2,9 procenta. Přitom říjnový růst částečně ovlivnil o tři dny vyšší počet pracovních dní než loni, jak dnes uvedli statistici z ČSÚ. Analytici hodnotí vývoj maloobchodu jako zklamání.

Po očištění o sezonní vlivy se totiž tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v říjnu reálně meziměsíčně snížily o 1,5 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny dokonce klesly až o tři procenta.

„Celkově čísla nadále potvrzují slabost spotřebitelské poptávky, kterou nepříznivě ovlivňuje pokles reálných mezd, nepříznivá situace na trhu práce či vládní opatření na snižování deficitu,“ prohlásil analytik Komerční banky Miroslav Frayer.

Maloobchodní tržby
Zdroj: ČT24

Jiří Šimek, analytik Citfin

„Dnešní čísla tak ukazují, že nebýt vyššího počtu pracovních dnů v letošním říjnu, tak maloobchodu se nadále nedaří a zaznamenává další pokles v řadě. To ale není příliš překvapivé, podíváme-li se na včera zveřejněnou statistiku mezd za třetí čtvrtletí. Část domácností si prostě po reálném poklesu mezd vyšší výdaje dovolit nemůže a další část raději šetří z obav před dalším vývojem.“

Nejrychleji rostl prodej přes internet

Vyšší tržby měl v říjnu jak motoristický segment, tak i maloobchod. Meziročně rostl nejrychleji prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, a to o 19,5 procenta. V nepotravinářském sortimentu stouply tržby ve všech hlavních skupinách s výjimkou potřeb pro domácnost. Tržby za počítačová a komunikační zařízení vzrostly o 12,1 procenta, za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 8,1 procenta, za oděvy a obuv o 6,6 procenta a za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží o 6,5 procenta.

Jídlo
Zdroj: ČT24/ISIFA/CandyBox Images

Češi však začínají nakupovat méně potravin. I nadále totiž v říjnu přetrvával nižší zájem spotřebitelů o potraviny v nespecializovaných i specializovaných prodejnách. „Šetří se na potravinách. Tržby z prodeje potravin meziročně klesly o 1,8 procenta. Lidé samozřejmě musí nakupovat potraviny, jen volí levnější výrobky. Naopak nešetří se na počítačích a telefonech, jejichž prodeje stouply o 12 procent,“ dodal hlavní ekonom Patria Finance David Marek. Také podle něj je hlavní příčinou klesající domácí poptávky pokles reálných mezd.

Analytik Václav Franče k tržbám obchodníků (zdroj: ČT24)