Prazdroj smí na konci března k Japoncům. Evropská komise povolila skupině Asahi akvizici

Japonská skupina Asahi převezme Plzeňský Prazdroj k 31. březnu, uvedl pivovar. Transakci schválila Evropská komise. Asahi zaplatí 200 miliard korun za celkem pět pivovarů v Evropě.

Asahi Group Holdings je dvanáctý největší výrobce piva na světě. Loni v prosinci nabídl Asahi za pivovary v Česku, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a Slovensku v konkurenci sedmi zájemců nejvyšší cenu. V soutěži o koupi byla také česká investiční skupina PPF. Japonci už dříve uvedli, že plzeňský Pilsner Urquell považují za velmi silnou prémiovou značku. 

Asahi Group Holdings
Zdroj: Asahi Group Holdings

Plzeňský Prazdroj původně náležel pod firmu SABMiller, kterou ale loni převzal konkurent Anheuser-Busch InBev. Prodej aktivit v některých evropských zemích byl součástí podmínek. 

Společně s Prazdrojem tak přebírají Japonci ještě maďarský Dreher, polskou společnost Kompania Piwowarska (značky Zubr, Tyskie, Lech), rumunský Ursus a slovenský Topvar (Šariš, Smädný Mních).

Podle pivovarských odborníků je odkup Prazdroje a dalších východoevropských značek SABMilleru japonskou skupinou pro plzeňský pivovar dobrou zprávou. Podle předsedy Sdružení přátel piva Tomáše Erlicha by se na samotné výrobě piva nic měnit nemělo.

Prodej napadlo Právovárečné měšťanstvo v Plzni, které se trvale hlásí o vlastnická práva k bývalému Měšťanskému pivovaru. Letos v lednu se obrátilo na eurokomisařku pro hospodářskou soutěž, kterou požádalo o pozastavení udělení souhlasu s prodejem.

Prazdroj má v Česku téměř poloviční podíl na trhu

Plzeňský Prazdroj měl ve fiskálním roce od počátku dubna 2015 do konce loňského března zisk před zdaněním 3,7 miliardy korun, meziročně o pět procent vyšší. Tržby stouply meziročně o 3,3 procenta na 14,4 miliardy korun. Největší pivovarnická skupina v Česku má zhruba 45procentní podíl na trhu. Patří jí značky Pilsner Urquell, Gambrinus, Velkopopovický kozel, Radegast, Birell a cider Kingswood.

Prazdroj předloni prodal v Česku a v cizině deset milionů hektolitrů piva, zhruba stejně jako v roce 2014. Nejznámějšího českého piva Pilsner Urquell prodal v Česku a v cizině přes dva miliony hektolitrů. Přímý vývoz prémiového ležáku se zvýšil o 4,5 procenta na 792 tisíc hektolitrů. Výsledky loňských prodejů pivovar zveřejní v polovině dubna. Asahi v roce 2015 prodalo 20,5 milionu hektolitrů piva.