V Německu i Francii klesl odbyt aut. Podle analytika nachází růst trhu v Evropě své limity

Tempo růstu prodeje nových aut v EU výrazně zpomalilo. V únoru šel odbyt nahoru meziročně o 2,2 procenta na 1,08 milionu, zatímco v lednu byl nárůst více než desetiprocentní. Vyplývá to z údajů, které zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Čísla táhl dolů propad v Německu i Francii.

„Růst prodeje osobních aut v Evropě nachází své limity. Únorové registrace nových aut rozhodně výrobce nenadchly,“ uvedl analytik poradenské společnosti KPMG Jan Linhart.

Je podle něj sice pravda, že proti předchozímu roku má únor o jeden pracovní den méně, na druhé straně však v lednu byly dva pracovní dny navíc. „V řadě zemí proto trh prakticky přestává po několika letech růst, což platí i pro pět největších evropských trhů v čele s Německem,“ dodal Linhart.

Za únorovým zpomalením růstu stála zejména slabší poptávka v Německu a ve Francii. V Německu, které je největším automobilovým trhem v Evropě, odbyt klesl o 2,6 procenta. Ve Francii pokles činil 2,9 procenta.

Odbyt zvolnil i v Česku

Český Svaz dovozců automobilů již dříve oznámil, že prodej nových osobních aut v České republice v únoru vzrostl o šest procent na 20 455. I v tomto případě růst prudce zpomalil, protože v lednu činil 19 procent.

Odbyt mladoboleslavské automobilky Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, v únoru v zemích EU meziročně vzrostl jen o 0,7 procenta na 47 633 vozů. Tržní podíl značky se tak snížil na 4,4 procenta ze 4,5 procenta před rokem.

Někteří výrobci se potýkají s nedostatečnou výrobní kapacitou, ať již ve svých závodech, nebo u subdodavatelů. Čekací doba na atraktivní modely se tak prodlužuje. „I nadále se domníváme, že letos evropský trh mírně poroste, proti předchozímu roku však bude růst nižší a bude se pohybovat v nižších jednotkách procent,“ dodal Linhart.