Autoprůmyslu se daří, zaměstnanci Škoda Auto obdrží v květnu ke svému platu dalších 45 tisíc korun

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda Auto dostanou letos rekordní bonus ve výši 41 tisíc hrubého. Jde tak o meziroční nárůst o 37 procent. Kromě výplaty variabilního bonusu obdrží zaměstnanci již dohodnutou jednorázovou platbu ve výši čtyři tisíce korun. Za duben tak zaměstnanci v květnu obdrží ke svému platu dalších 45 tisíc korun, informuje čtvrteční vydání týdeníku Škodovácký odborář. Automobilovému průmyslu se dále daří, výroba aut do února stoupla na rekordních čtvrt milionu.

Bonus je odvozený od hospodářského výsledku firmy a růstu tarifních mezd v roce 2016. Výši bonusu vyjednali odboráři v rámci kolektivního vyjednávání v pondělí 13. března. Průměrná hrubá dělnická mzda je ve Škodovce asi 36 tisíc korun.

Celkový letošní roční bonus tak v průměru u zaměstnanců s plným nárokem na něj, včetně zohlednění jednorázové platby, dosáhne cca 90 tisíc korun, což je rekordní hodnota jak v historii společnosti, tak i zcela mimořádná částka v celostátním měřítku, píše týdeník.

Provozní zisk automobilky Škoda Auto se loni zvýšil o 30,9 procenta na 1,2 miliardy eur (32,4 miliardy korun). K růstu přispěla zejména optimalizace nákladů a pozitivní mix objemu prodeje a nabídky produktů. Tržby se zvýšily o 9,8 procenta na 13,7 miliardy eur (370,2 miliardy korun). Uvedla to mateřská skupina Volkswagen.

Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává zhruba 27 tisíc lidí, z toho přes 20 tisíc v Mladé Boleslavi.

Výroba aut v Česku do února stoupla na rekordních čtvrt milionu

Automobilovému průmyslu se v Česku daří i tento rok. Tuzemské automobilky vyrobily v lednu a únoru rekordních 251 774 osobních aut, což je o 9,2 procenta více než ve stejném období loni. Rostla produkce Škody Auto a Hyundai, naopak kolínská automobilka TPCA vyrobila méně, vyplývá ze zveřejněných údajů Sdružení automobilového průmyslu.

Škoda zvýšila výrobu o 16 procent na 150 612 vozů, nošovická továrna Hyundai vyrobila 63 100 aut, tedy o 5,5 procenta meziročně více. Kolínská TPCA zaznamenala pokles o sedm procent na 38 062 vozů.

Celkově domácí automobilky zvýšily tuzemský prodej o 14 procent na 18 083 vozů, export stoupl o devět procent na 234.189 aut. Zatímco domácí prodej u všech výrobců rostl, v exportu ztrácela TPCA.

Produkce nákladních aut reprezentovaná kopřivnickou Tatrou se zvýšila o 88 procent na 231 vozů. Výroba autobusů pak rostla o jedno procento na 642 vozidel. Z toho 565 vozů připadá na Iveco Bus a 72 na SOR. Výroba motocyklů za první dva měsíce klesla o polovinu na 231 strojů.

Růst prodeje automobilů v EU v únoru prudce zpomalil

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii v únoru meziročně stoupl o 2,2 procenta na 1,08 milionu vozů. Tempo jeho růstu tak výrazně zpomalilo z více než deseti procent v předchozím měsíci, vyplývá z údajů, které zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Za zpomalením růstu prodeje stála zejména slabší poptávka v Německu a ve Francii. V Německu, které je největším automobilovým trhem v Evropě, se odbyt snížil o 2,6 procenta. Ve Francii klesl o 2,9 procenta. Český Svaz dovozců automobilů již dříve oznámil, že prodej nových osobních aut v České republice v únoru stoupl o šest procent na 20 455 vozů. Růst tak prudce zpomalil z lednových 19 procent.

„Růst prodejů osobních aut v Evropě nachází své limity. Únorové registrace nových aut rozhodně výrobce nenadchly. Je sice pravdou, že oproti předchozímu roku má únor o jeden pracovní den méně, na druhé straně však v lednu byly dva pracovní dny navíc. V řadě zemí proto trh prakticky přestává po několika letech růst, což platí i pro pět největších evropských trhů v čele s Německem,“ komentuje situaci Jan Linhart, Partner KPMG Česká republika.

Zimní měsíce však obecně bývají slabší, takže je předčasné podle něho činit závěry. „Někteří výrobci navíc zápasí s nedostatečnou výrobní kapacitou, ať již ve svých závodech nebo u subdodavatelů. Čekací doba na atraktivní modely se tak prodlužuje. I nadále se domníváme, že letos evropský trh mírně poroste, oproti předchozímu roku však bude růst nižší a bude se pohybovat v nižších jednotkách procent,“ dodává.

Odbyt mladoboleslavské automobilky Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, v únoru v zemích EU meziročně stoupl pouze o 0,7 procenta na 47 633 vozů. Tržní podíl značky tak klesl na 4,4 procenta ze 4,5 procenta před rokem.