Nové mýto má pokrýt i část silnic první třídy. Zahrne také poplatky za hluk a emise

Základní cíl je jasný, v roce 2020 zavést mýto i na vybraných silnicích první třídy. Ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO) předpokládá, že by se to týkalo pětiny z nich, tedy 900 kilometrů. Jeho koaliční partner, sociální demokracie, by chtěl zpoplatnit i některé silnice druhé třídy. Základním předpokladem dosažení cíle pak je dokázat vybrat budoucího dodavatele nového mýtného systému. Ministerstvo nyní připravuje podklady pro zadání otevřeného výběrového řízení, soutěž by mohla začít do poloviny letošního roku.  

Video Události
video

Události: Co má umět nový mýtný systém a kde ho zavést

Jedno z míst, kde by mohlo být mýto v budoucnu zavedeno, je u Říčan. Některé kamiony tudy objíždějí nedalekou dálnici D1. Od roku 2020 by se ale mohlo vybírat na obou trasách. 

Ministr Ťok zmiňuje dva příklady. Jednak úseky, které vycházejí ekonomicky, a pak právě ty, které se využívají jako objízdné trasy k dálnici, byť jich podle něho není moc. Jako vhodné pro mýto uvádí i dopravní expert ČSSD Pavel Švagr objízdné úseky a pak komunikace, kde je silná intenzita nákladní dopravy. To by se podle jeho strany mohlo týkat i některých silnic druhé třídy. 

Ťok uvedl, že ministerstvo nyní vyjednává s kraji o vhodných úsecích. Zdůraznil však, že už teď mohou kraje na dvojkových silnicích těžkou dopravu zakázat.

Co vše má umět nový systém

Vybírat mýto i mimo dálnice je jen jeden z požadavků, který ministerstvo zahrne do podmínek soutěže na nového dodavatele. Poslancům tento týden potvrdilo, že systém bude muset umět rozpoznat i vozy s vyššími emisemi.

 Autům, která více znečišťují životní prostředí, by se mohlo mýto zvednout, říká Ťok. Mýtný systém pak musí tento požadavek umožnit. 

Opozice se domnívá, že vláda v přípravě tendru zaspala a mohla jej už vypsat dávno, čímž by se vyhnula prodloužení smlouvy s firmou Kapsch. Ta bude mýto vybírat ještě tři roky. TOP 09 však zároveň varuje před přílišným rozšiřováním zpoplatněných úseků. Vadila by jí také stavba dalších mýtných bran.

V novém tendru by se mělo také rozhodnout, zda mýtné brány opět vyhrají, nebo zda přednost dostanou satelity.  

Zavedení mýta pro osobní auta připravuje Německo. Jeho regiony ale proti tomu brojí. Podle Spolkové rady vláda v Berlíně ohrožuje evropskou integraci a buduje bariéry mezi Německem a jeho sousedy. Návrh ministerstva dopravy počítá s dálničními známkami pro cizince. Německým řidičům poplatek odpadne, pokud mají ekologicky šetrné vozidlo.

Boj o zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta míří do finále - a emoce tomu odpovídají. Hlasitá kritika zní hlavně z příhraničních regionů. Naopak Bavorsko - přestože hraničí s Českem a Rakouskem - za mýto ve Spolkové radě lobbuje. Projekt je vlajková loď tamní CSU.

Původní návrh německého ministerstva dopravy označila Evropská komise za diskriminační, následný kompromis ale posvětila. Některé státy ale považují i tento návrh za diskriminační, patří k nim i Česko či Rakousko. Pokud návrh projde německým parlamentem, chystají žalobu. 

Koaliční SPD chce hlasovat pro, jen když ministerstvo financí potvrdí, že projekt nebude ztrátový. Vše pak mohou výrazně zpomalit a zkomplikovat výhrady Spolkové rady. Pokud návrh neprojde před letošními volbami, nejspíš v současné podobě nepřežije.