Do Íránu zamíří české autobusy. Zakázku na 400 vozů získal výrobce SOR Libchavy

Český výrobce SOR Libchavy dodá 400 autobusů do Íránu. Hodnota kontraktu je 80 milionů eur (2,1 miliardy korun). Autobusy by se postupně měly začít vyrábět v Íránu. ČTK to řekl zástupce firmy pro íránský trh Sajjed Hosejn Misbahí ze společnosti Czech Machine Tools. Smlouvu ve čtvrtek podepsali na půdě Hospodářské komory v Praze.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Igor Šefr

Autobusy jsou určeny pro provincii Alborz. „SOR Libchavy může být dodavatelem těch autobusů nejenom do Íránu, ale přes výrobu v Íránu i pro okolní státy,“ řekl Misbahí.

V Iránu již nyní působí řada výrobců autobusů ze zemí EU. Podle viceprezidenta Hospodářské komory Bořivoje Mináře je kontrakt velkým úspěchem. „Předpokládám, že export do Íránu půjde v letech 2017 i 2018 strmě nahoru,“ dodal Minář.

Loni odjelo do Íránu z Česka několik podnikatelských misí, Hospodářská komora připravuje na letošek další. CzechTrade také loni otevřel své zastoupení v Teheránu. Tuzemské firmy mají o vývoz do země velký zájem. Letos by například měla na íránský trh vstoupit značka Škoda Auto. Český export do Íránu loni stoupl o 56 procent na 1,5 miliardy korun.

Íránská centrální banka na začátku roku zaplatila Česku starý dluh v přepočtu 202 milionů korun. Nesplacená částka byla dosud překážkou pro uzavírání nových obchodů spojených s financováním a pojištěním exportu. Šlo o pohledávku, která vznikla před zavedením mezinárodních sankcí u íránské banky Saderat.

Česká firma dodá do Íránu i vodní turbíny

České firmy již loni uzavřely první kontrakty v Íránu. Například firma Energo-Pro dodá za 405 milionů korun dvě vodní turbíny pro íránskou vodní elektrárnu Khoda Afarin. Opavský výrobce důlních strojů Ostroj zase podepsal memorandum o dodávce důlního dobývacího komplexu za desítky milionů eur.

Írán se dostal z ekonomické izolace loni v lednu, kdy světové mocnosti pod vedením Spojených států a Evropské unie zrušily protiíránské sankce výměnou za to, že Teherán omezí svůj jaderný program.

Výrobce autobusů SOR Libchavy vykázal v roce 2015 rekordní výsledky. Prodal 751 vozidel, což představuje meziroční nárůst o 31 procent. Tržby se zvýšily o 42 procent na 3,8 miliardy korun.

Nejvíce autobusů, 450, společnost prodala v Česku. Další směřovaly na Slovensko, do Polska, Německa a do Estonska. Zbytek exportu připadá na Bulharsko a Švýcarsko. Nejvíce se prodalo městských kloubových autobusů.

Společnost SOR původně před rokem 1990 vyráběla zemědělské stroje. V roce 1991 ji koupili bývalí zaměstnanci Karosy. Za dva roky vznikl první prototyp autobusu o délce 7,5 metru, další typy vozidel následovaly.

Stoprocentním vlastníkem společnosti je prostřednictvím firmy Bauliga společnost EP Industries, jejímž majoritním akcionářem je Daniel Křetínský.