Česko musí vysvětlit Evropské komisi, proč prodloužilo smlouvu na mýtné

Ministerstvo dopravy dostalo od Evropské komise formální upozornění na porušení evropských pravidel kvůli prodloužení smlouvy s Kapschem na provoz mýtného systému bez výběrového řízení. Řekl to ve středu mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Evropská komise tak spustila řízení s Českem. 

Mýtná brána Kapsch
Zdroj: ČTK Autor: Jiří Částka

Možnost zahájení řízení s Českem připustil ministr dopravy Dan Ťok v pondělí. Dopis oznamující, že proces začal, obdrželo ministerstvo ve středu.

Evropská komise v prvním kroku oslovuje členský stát, aby svůj postup vysvětlil, uvedl Neřold. Komise se začala věcí zabývat na základě stížnosti jednoho z konkurenčních poskytovatelů mýtných systémů. Na postup ministerstva si v Bruselu stěžovala společnost Sky Toll. 

„Napravili jsme chyby minulých vlád a po letech, kdy s mýtem nikdo nepohnul, vypíšeme v polovině roku technologicky neutrální výběrové řízení,“ hájil se již dříve Ťok. Podle něj loni komise vůči Česku zahájila na čtyři desítky takovýchto řízení.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a některých částech silnic první třídy. Od roku 2019 ministerstvo dopravy počítá s rozšířením zpoplatnění sítě silnic první třídy o 900 kilometrů z nynějších zhruba 230 kilometrů. Za deset let se na mýtném v Česku vybralo 77,5 miliardy korun, za loňský rok 9,89 miliardy korun.