Volkswagen vynaloží 1,26 miliardy dolarů kvůli třílitrovým naftovým vozům, platit bude i Bosch

Německá automobilka Volkswagen se dohodla, že ve Spojených státech vynaloží nejméně 1,26 miliardy dolarů (31,6 miliardy korun) na odškodnění majitelů a na úpravu či odkup 80 tisíc naftových vozů s třílitrovými motory, které umožňují manipulovat s emisními testy. Pokud by regulátoři neschválili plány na úpravu těchto vozů, mohly by se náklady vyšplhat na více než čtyři miliardy dolarů (100 miliard korun). Vyplývá to podle agentury Reuters ze soudních dokumentů.

Volkswagen v prosinci uvedl, že se dohodl na zpětném odkupu 20 tisíc vozů a že u dalších 60 tisíc vozů počítá pouze s úpravou. Soudní dokumenty ukázaly, že majitelé, kteří se rozhodnou pro úpravu, obdrží od Volkswagenu odškodné sedm až šestnáct tisíc dolarů (zhruba 175 až 400 tisíc korun). Dalších 500 dolarů pak dostanou, pokud úpravy ovlivní výkon vozu.

Volkswagen se již dříve dohodl, že v USA vynaloží až deset miliard dolarů na zpětný odkup 475 tisíc vozů s dvoulitrovými motory, které umožňují manipulovat s emisními testy.

Odškodné zaplatí i Bosch

Odškodnění ve Spojených státech zaplatí ale i německý výrobce automobilových součástek Robert Bosch. A to ve výši 327,5 milionu dolarů (přes osm miliard korun) za urovnání civilních žalob souvisejících s emisním skandálem automobilky Volkswagen, potvrdila firma.

Společnost Bosch byla dodavatelem softwaru, s jehož pomocí Volkswagen manipuloval s testy emisí naftových vozů. Firma nicméně odmítá nařčení, že se na manipulacích vědomě podílela. Ani v dohodě o urovnání nepřiznala žádné pochybení, píše agentura DPA. Dohoda podle firmy urovnává požadavky spotřebitelů a prodejců ojetých automobilů. Její dosažení bylo oznámeno již v prosinci, teprve nyní však byly zveřejněny finanční podmínky. Dohodu ještě musí schválit americký soud.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) předloni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen následně přiznal, že tento software po celém světě instaloval do zhruba jedenácti milionů naftových aut. Skandál se týká i 1,2 milionu vozů Škoda Auto.