Kvalita výrobků je pro stále více Čechů důležitější než cena

Praha - Kvalita zboží je při nákupu důležitá pro stále více Čechů, kteří za ni neváhají připlatit. S orientací na trhu pomáhá značka Česká kvalita, která má dvacet různých kategorií podle typů výrobků, například „Czech made“ pro služby nebo „Žirafu“ pro zdravou obuv. Navíc značku Česká kvalita bude po dnešku moci užívat dalších dvacet výrobků. Program Česká kvalita funguje v Česku od roku 2002 a má za úkol podporovat kvalitní produkci tuzemských firem.

Některou ze značek programu Česká kvalita bude moci ode dneška používat dalších dvacet výrobků a služeb. Ocenění dnes večer v Praze obdržela například dvě dětská hřiště, supermarket nebo počítačový systém řízení.

Spotřebitelé podle předsedy Rady kvality ČR Roberta Szurmana mají jen minimum možností, jak před nákupem odhalit nekvalitní či nebezpečný výrobek. Vyžaduje to nejen odborné znalosti a zkušenosti, ale mnohdy i drahé laboratorní vybavení. Proto je lepší spolehnout se na předem odborníky prověřené a otestovaný výrobky a služby.

Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR

„Každý, kdo prodává nebo něco nabízí, si vytváří vlastní značku a je to velmi složité a matoucí pro zákazníka se v tom vyznat.“

Pro stále víc Čechů je přitom kvalita důležitější než cena. Podle průzkumu pořádaného letos ve spolupráci s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR by 69 procent českých spotřebitelů uvítalo, kdyby se mohli při nákupu orientovat podle nezávislé značky kvality. Českou kvalitu považuje za důvěryhodnou 83 procent respondentů a 73 procent by dalo takto označenému zboží při nákupu přednost.

Program Česká kvalita byl vyhlášen v roce 2002 a nyní zahrnuje dvacet značek zaměřených na různé obory výroby a služeb. Do programu patří i značka Czech made, jež funguje od roku 1993. Logo Česká kvalita mohou získat například hračky, nábytek, textilní výrobky, internetové obchody a různé služby.   

Program zákazníkům garantuje nezávislé ověření kvality autorizovanou zkušebnou, pravidelnou kontrolu kvality oceněných výrobků a služeb i ověřování spokojenosti zákazníků. Pokud některá z kontrol odhalí nedostatky, může být i již udělené ocenění odebráno.