Jízda na německých dálnicích bude zpoplatněna. Některé země včetně Česka zvažují žalobu

Řidiči osobních aut, včetně zahraničních, budou muset od roku 2018 nebo 2019 platit za jízdu na německých dálnicích. Nový návrh schválila německá vláda a bude ho ještě posuzovat parlament. Výhrady k němu má několik evropských zemí včetně Česka a nevylučují ani společnou žalobu. 

Video Události
video

Události: Německé mýtné vyvolalo kritiku

Například ceny za desetidenní mýtné, které zřejmě bude využívat i řada Čechů, se mají pohybovat v závislosti na množství emisí, které daný vůz produkuje, v rozmezí od 2,5 eur do 25 eur (zhruba 68 až 675 korun). Nejdražší roční mýtné bude stát 130 eur (3500 korun).

Ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) zatím nepočítá s tím, že by se povinnost platit dálniční poplatky nevztahovala na některé příhraniční regiony, jak to požaduje část představitelů německých spolkových zemí. Od mýtného pro osobní vozy si Dobrindt slibuje čistý roční příjem kolem 524 milionů eur (14,2 miliardy korun). Využití těchto financí bude vázané na výstavbu a údržbu silniční infrastruktury.

Zpravodaj ČT v Berlíně Václav Černohorský uvedl, že datum, kdy systém začne fungovat, je velká neznámá. Upozornil, že současné rozhodnutí je odstraněním teprve první překážky a musí ho schválit parlament i spolková rada, kde má větší roli opozice. Plus jsou tu protesty nespokojených zemí. Černohorský tak naznačil, že i zavedení mýta v roce 2019 může být nejisté. 

Nespokojenci jednali v Bruselu

Nový návrh, s nímž už Evropská komise vyjádřila souhlas, vychází z toho, že Berlín může německým řidičům náklady na poplatky kompenzovat v závislosti na tom, jak ekologickým vozem jezdí. Majitelé aut s velmi nízkými emisemi tak nyní získají ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na mýtném.

I tento postup ale některé země osmadvacítky považují za diskriminační, protože znamená, že se všem Němcům náklady na mýtné přinejmenším vrátí, a poplatky tak de facto budou platit pouze cizinci. Rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried prohlásil, že německý návrh dálničních poplatků pro osobní vozy porušuje evropské principy. Nevyloučil proto ani společnou žalobu nespokojených zemí. „Jde o to, zda v Evropě stále ještě platí síla práva, nebo právo silnějšího,“ řekl Leichtfried s tím, že v konečném vyúčtování budou platit pouze cizinci.

Video Zprávy ve 12
video

Zpravodaj ČT v Berlíně k zavedení mýta

Zástupci skupiny zemí, které mají k německému mýtnému výhrady, se ve středu z rakouské iniciativy sešli v Bruselu. Rakousko totiž patří k nejhlasitějším odpůrcům věci a spolu s Nizozemskem připravuje žalobu k Soudnímu dvoru Evropské unie. 

Středeční expertní schůzky se kromě zástupců Rakouska a Nizozemska účastnili také diplomaté z Lucemburska, Belgie, Česka, Dánska a Polska, tedy všech sousedů Německa, kterých se plán bezprostředně dotkne. Přítomni byli také experti z Maďarska, Slovinska a Slovenska.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO)

Dan Ťok

ministr dopravy

„Finální podobu zákona jsme dosud neměli k dispozici. Počkáme na právní analýzu toho, jak je zákon napsán, a podle toho se dále rozhodneme. Pokud by návrh byl diskriminační, postavíme se proti němu.“

Dan Ťok

ministr dopravy

Kritické hlasy proti podobě německého mýta znějí také z Nizozemska a návrh kritizuje i Česko: „Cílem naší vlády je v této věci chránit práva českých občanů i podnikatelů. V EU musí nadále platit spravedlivá a rovnocenná pravidla pro všechny státy i občany,“ prohlásil premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Proto požádá ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO), aby vypracoval analýzu ke vzniklé situaci. „Pokud se potvrdí, že pro ČR vzniknou negativní diskriminační dopady, vláda zváží připojení k připravované žalobě Rakouska,“ dodal Sobotka.

Prezident ústředního automotoklubu ÚAMK Oldřich Vaníček  uvedl, že Němci chystají tři druhy dálničních známek, desetidenní, dvouměsíční a roční. Tu roční za 130 eur (3500 korun) považuje za drahou pro české řidiče. 

Domnívá se proto, že německé mýtné zatíží i české silnice, zejména v Ústeckém kraji, ale i v Karlovarském a Plzeňském. Dražší německé dálnice budou někteří šoféři objíždět po lacinějších českých, případně budou některé úseky německých dálnic objíždět po silnicích nižších tříd v příhraničí. 

Video Studio ČT24
video

Prezident ÚAMK Vaníček o dopadech na české silnice

Přetahování s Evropskou komisí

Dohodě o mýtném na německých dálnicích předcházela složitá vyjednávání s Evropskou komisí. Ta kritizovala původní německý plán kvůli údajné diskriminaci zahraničních řidičů. 

V prosinci loňského roku pak Komise souhlasila s upraveným plánem na zavedení mýtného. 

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt již dříve uvedl, že se zavedením mýtného pro osobní auta v Německu počítá až po parlamentních volbách, které se uskuteční letos.

Kritika původního plánu

Brusel dříve kritizoval skutečnost, že plánované ceny za krátkodobé dálniční známky jsou v některých případech nepřiměřeně vysoké.

Původní plán spolkové vlády počítal s tím, že majitelé aut registrovaných v Německu budou od platby za dálniční známku de facto osvobozeni, protože se jim o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel.

Řidiči z ostatních zemí Evropské unie by tím ale byli podle Komise diskriminováni. Evropská komise dokonce Německo kvůli plánu na mýto pro osobní auta zažalovala u evropského soudu.