Aby hutě dostaly zmrzlé uhlí z vagonů, rozehřívají je v obřích tunelech

V mrazivém počasí rostou slezským hutím náklady na výrobu. Jak v ArcelorMittalu Ostrava (AMO), tak v Třineckých železárnách se to týká hlavně vstupních surovin, které se musejí rozmrazovat. Výši nákladů na rozmrazování však podniky nedokážou vyčíslit.

Ilustrační foto
Zdroj: Reuters Autor: Nigel Roddis

„V zimním období jsou suroviny, které používáme pro výrobu koksu a surového železa, což je uhlí a železná ruda, zmrzlé. Abychom je vůbec mohli vyklopit z vagonu a použít ve výrobě, tak je musíme rozehřívat v obřích tunelech, takzvaných rozmrazovnách, které vytápíme zemním plynem,“ popsala mluvčí AMO Barbora Černá Dvořáková.

Huť denně tímto způsobem rozmrazí přibližně 400 vagonů surovin, což představuje asi 20 tisíc tun materiálů. Po rozmrazení se suroviny vyklápějí z vagonů na takzvaných výklopnících. Tak se dostanou na pásové dopravníky, které je zavezou na místo jejich použití.

„Kromě rozmrazování surovin jsme museli přistoupit k cyklickému prohřívání zařízení, která momentálně nejsou v provozu, aby nezamrzla a nepoškodila se tak.“

Barbora Černá Dvořáková

mluvčí ArcelorMittalu Ostrava

Mluvčí Třineckých železáren Petra Jurásková uvedla, že v třineckých rozmrazovnách trvá několik hodin, než jsou vstupní suroviny, které přijedou zmrzlé ve vagonech, připraveny pro použití do vysokých pecí. „Začali jsme proto s aplikací speciální nemrznoucí směsi, jíž se ošetří dodávky, ještě než k nám dorazí. Velmi to urychluje rozmrazování materiálu a především zkracuje dobu přípravy,“ popsala.