Autonomní vůz na dosah? Stačí husté sněžení a elektronika v autě tápe

Mezinárodní autosalon v Detroitu se v sobotu otevírá i veřejnosti, loni ho navštívilo přes osm set tisíc lidí. Vedle nových vozů se prezentují i alternativní technologie v podobě elektromobilů a hybridů, ale pozornost vábí i oblast autonomních vozů. Redaktor časopisu Svět motorů Martin Frei ale upozorňuje, že testy ukazují, že elektronika dělá chyby a vývojových kroků pro dosažení samořiditelných vozidel bude ještě hodně. Například použití kamer může snadno znemožnit počasí, například husté sněžení.

Video Studio 6 víkend
video

Frei: Elektronika dělá chyby a k autonomním autům vede ještě poměrně dost kroků

„Je potřeba jasně říct, že autonomní auto dosud vůbec neexistuje. Všechno, co máme v autech, jsou asistenční systémy,“ podotknul Martin Frei. Detroit přitom podle něj nepřináší zásadní novinku proti autosalonům, které probíhaly v loňském roce v Paříži a Ženevě. Je tak podle něj zajímavá otázka, proč se o tom tolik mluví.

„Je to oblíbená mediální fata morgana. Když slíbíte, že příští středu bude něco, co mělo být za sto let, tak si to všichni rozkliknou, ale druhá věc je, že vývoj polyká neuvěřitelné spousty peněz a o nich rozhodují akcionáři,“ uvedl redaktor s tím, že to většinou nejsou lidé, kteří by byli pro nejmodernější technologie.

„Jsou to naopak velmi konzervativní lidé s duší účetního, kteří chtějí za každou operací vidět zisk nejpozději v příštím kvartálu. Těmhle lidem nemůžete otevřeně říct, že to bude trvat ještě patnáct let. Proto se postupuje salámovou metodou a každá dílčí drobnost se prezentuje jako obrovský krok dopředu,“ dodal.

Martin Frei

Martin Frei

redaktor časopisu Svět motorů

„Podstatnou podmínkou asistenčních systémů je, že řidič je připraven kdykoli převzít kontrolu, a jestliže nedává pozor, tak to může špatně skončit.“

Martin Frei

redaktor časopisu Svět motorů

Čím teď disponují auta, jsou podle Freie asistenční systémy. Vůz si umí s některými situacemi za určitých okolností poradit a pak řeší situaci místo řidiče, například dovede vést vozidlo v pruhu mezi čarami na vozovce. „Stačí ale, aby začalo sněžit, čáry nejsou vidět a dnešní fáze elektroniky začíná tápat nebo se úplně ztratí. Kromě toho se stane, že se elektronika pustí do úkolu, na který prostě nestačí. Dochází k nehodám,“ upozorňuje.

Na nich jsou vidět stávající limity takzvaných autonomních aut. Potřebu velkého vývoje tak Frei vidí v senzorice. „Můžeme řídit auto pomocí radaru, ale nikdy vás nenavede na čtyři centimetry přesně. Pak můžete řídit auto pomocí kamer, jenomže ty oslepnou například na přímém světle, což právě byla jedna z příčin nehody Tesly loni v červenci. Proti přímému slunci křižoval cestu vozidlu kamion a kamery to nebyly schopny úplně přesně rozklíčovat,“ řekl.

Spalovací motory neřekly poslední slovo 

Pokud jde o další trendy v automobilovém průmyslu, jedním je podle Freie přetrvávající síla ropy. „Stačí pár let levné ropy a přestane se to přehánět s elektromobily, s hybridy s vodíkovými články a podobně,“ prohlásil.

„Přestože americké úřady zpřísňují limity na spotřebu paliva, tak se všechny automobilky drží dost konvenčních technologií. Trochu překvapivě se dokonce několik automobilek na konci minulého a začátkem letošního roku přihlásilo, že uvede diesel v Americe navzdory aféře s Volkswagenem,“ přiblížil. Druhým trendem označuje ubývání malých aut a přibývání velkých jako SUV.