Reuters: Paříž začala vyšetřovat Renault kvůli emisím

Pařížská prokuratura zahájila vyšetřování automobilky Renault kvůli podezření na manipulace s emisními testy. Agentuře Reuters to potvrdil zdroj z úřadu státního zástupce. Vyšetřování bylo zahájeno na podnět francouzského úřadu pro ochranu spotřebitelů.

Úřad pro spotřebitele loni v listopadu předal prokuratuře poznatky ohledně podezření, že Renault mohl manipulovat s emisemi oxidů dusíku u některých naftových modelů. Předané materiály podle zdroje obsahují dokumenty, které policie zabavila při raziích na pracovištích Renaultu, záznamy rozhovorů s představiteli podniku a výsledky nezávislého testování vozů Renault.

Akcie Renaultu po zprávě klesly až o více než čtyři procenta. Firma se v pátek zatím ke zprávě nevyjádřila. V listopadu Renault v krátkém prohlášení uvedl, že jeho motory vyhovují evropským zákonům.

Automobilové emise se předloni dostaly do centra pozornosti, když německý koncern Volkswagen přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy zaměřenými na emise oxidů dusíku. Tento týden USA obvinily skupinu Fiat Chrysler z obcházení emisních testů pomocí softwaru u zhruba sto tisíc naftových vozů, společnost ale tato obvinění odmítla. 

Americký senátor Bill Nelson v pátek uvedl, že požaduje, aby Federální komise pro obchod (FTC) vyšetřila, zda skupina Fiat Chrysler nepoužívala klamavou reklamu při propagaci svých naftových vozů.

Video Studio ČT24
video

Handl o dopadu dieselgate na automobilový průmysl

Šéfredaktor portálu Automakers Erich Handl uvedl pro ČT, že po aféře dieselgate, která zasáhla Volkswagen, začala řada emisních stanic a zkušeb proměřovat emise vozidel v reálném provozu. V návaznosti na to vznikl velký tlak na automobilky, aby daly emise do pořádku i na legislativu jednotlivých států, aby se upravila na reálnou skutečnost. 

Kauza ukázala, že emise nebyly měřeny v reálném provozu, ale v laboratorních podmínkách, kde nefouká, nemrzne. Celá záležitost dospěje k tomu, že většina výrobců nakonec poruší daná pravidla, uvedl Handl s odkazem na nejnovější zprávy o možných proviněních Fiat Chrysleru či Renaultu.