USA obvinily Fiat Chrysler, že manipuluje s testy emisí

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA)  obvinila italsko-americkou automobilovou skupinu Fiat Chrysler z používání softwaru, který umožnil obejít normy pro emise oxidů dusíku u zhruba 104 tisíc jejích naftových automobilů. Fiat Chrysler tvrzení úřadu o nelegálnosti tohoto softwaru odmítl.

Jde o druhé podobné obvinění v USA po aféře s obcházením testů emisí u naftových vozů německé skupiny Volkswagen a přichází den poté, co Washington a Volkswagen tento skandál po více než roce uzavřely. V souvislosti se skandálem Volkswagenu začaly americké úřady důkladně zkoumat automobily i dalších výrobců.

EPA obvinila Fiat Chrysler, že od roku 2014 prodal v USA přibližně 104 tisíc užitkových vozů a automobilů typu SUV vybavených softwarem, který při testování emisí naftových motorů umožňuje skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. To podle agentury „jasně a závažně“ porušuje zákon na ochranu ovzduší, protože auta vykazují ve zkušebnách nižší emise než na silnicích.

Fiat s obviněním nesouhlasí

Fiat Chrysler sdělil, že je závěry EPA zklamán a že všechny jeho naftové automobily plní veškeré normy. Skupina ve svém sdělení podle agentury Reuters uvedla, že úřadům dokáže, že její zařízení pro kontrolu emisí jsou podle současné regulace legální.

Šéf Fiat Chrysler Sergio Marchionne na tiskové konferenci prohlásil, že jeho skupina s testy emisí nemanipulovala, a odmítl srovnání se skandálem Volkswagenu. Zprávy, po kterých akcie společnosti prudce klesly, označil za přehnané, a řekl, že firma neudělala nic nelegálního. Dodal, že skupina bude spolupracovat s novou vládou Donalda Trumpa na vyšetření tohoto problému, a vyjádřil podiv nad tím, že se do tohoto případu vůbec pouštěla odcházející administrativa Baracka Obamy.

EPA a kalifornský úřad pro ovzduší automobilku seznámily se svými zjištěními, že Fiat Chrysler používal nenahlášený dodatečný software umožňující emitovat na silnicích zvýšené emise oxidů dusíku. Firma to nenahlásila u 104 tisíc vozů Jeep Grand Cherokee a Dodge Ram 1500, které jsou vybaveny třílitrovým motorem. Podle EPA zatím není jasné, zda šlo o nelegální zařízení toho typu, které používal Volkswagen, důležité prý ale je, že tento software firma nenahlásila úřadům.

„Nenahlášení softwaru, který ovlivňuje emise z automobilového motoru, je závažným porušením zákona, které může vést ke škodlivému znečištění ovzduší,“ uvedla činitelka EPA Cynthia Gilesová. EPA několik měsíců odmítala udělit automobilce povolení k prodeji letošních modelů v USA.

Akcie Fiat Chrysler se po zprávě propadly o více než deset procent a na milánské burze s nimi bylo několikrát automaticky přerušeno obchodování. Akcie skupiny obchodované v New Yorku zaznamenaly první letošní pokles a sestoupily z rekordních maxim. O více než dvě procenta klesl oborový index evropských automobilek.

Volkswagen zaplatí v USA pokutu 4,3 miliardy dolarů

Jde o druhé takové obvinění v USA a přichází jen den poté, co Washington uzavřel po více než roce skandál s obcházením testů emisí u vozů německé skupiny Volkswagen. Automobilka přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (zhruba 110 miliard korun). Potvrdilo to ve středu americké ministerstvo spravedlnosti. Oznámilo rovněž, že v souvislosti se skandálem obvinilo šest vysoce postavených zaměstnanců Volkswagenu. Nevyloučilo, že obviněním budou čelit i další lidé.

Podle agentury AP jde o největší pokutu, jakou kdy americká vláda některé automobilce vyměřila. „Kroky odrážejí neochvějné odhodlání chránit spotřebitele, stejně jako životní prostředí a finanční systém,“ uvedla americká ministryně spravedlnosti Loretta Lynchová.

Automobilka, jejíž součástí je rovněž česká Škoda Auto, se v rámci dohody o urovnání přiznala ke spiknutí s cílem podvést Spojené státy, k bránění spravedlnosti a k poskytování falešných informací. V dohodě se podle agentury Reuters píše, že Volkswagen mohl za své kriminální počínání dostat pokutu až 34,1 miliardy dolarů.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) předloni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen následně přiznal, že tento software po celém světě instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.