V mrazech mohou mít dieselová auta potíže. Natankovat se dá ale i odolnější nafta

Teploty napříč Českem se ve středu ráno pohybovaly okolo minus patnácti stupňů. Přiblížily se tak hodnotě, při které už mohou mít problémy řidiči aut s naftovými motory. Čerpací stanice sice mají povinnost nabízet v zimě palivo odolné vůči mrazům, někdy to ale nestačí.

Video Události
video

Události ČT: Ve velkých mrazech mohou mít dieselová auta potíže kvůli naftě

V jedné věci mají řidiči s benzinovými motory nad těmi s dieselovými jednoznačně navrch. Nemusí tak pozorně sledovat vývoj počasí. Benzin totiž zamrzá až při minus čtyřiceti stupních Celsia, zatímco nafta běžně prodávaná v zimním období má limit u minus dvaceti stupňů. 

Může se ale stát, že na čerpacích stanicích se zimní palivo smíchá s podzimním, které na silné mrazy nestačí. „Může být případ, že čerpací stanice má nízké prodeje a doprodává ještě zbytky nafty z přechodového období,“ podotkl šéf komise pro paliva ČAPPO Václav Loula s tím, že zákazník pak má nárok na reklamaci.

Zhoršení vlastností zimní nafty však mohou způsobit i sami řidiči, pokud při tankování měli v nádrži ještě starší naftu.

Lidé si za naftu do větší zimy připlatí

Nicméně lidé mohou narazit i na naftu, která vydrží až 32 stupňů pod nulou. Na jedné stanici v Praze na Jižní spojce ji kupuje každý druhý řidič i přesto, že teploměr ukazuje mnohem mírnější teploty. Většina řidičů si ale za jistotu připlatí. „Prodej nafty, která vydrží teploty okolo minus třiceti stupňů, se zvedl o třicet procent,“ uvedl mluvčí Benziny Pavel Kaidl.

Ne každé zamrznutí způsobí nevhodné palivo. Důvodem může být i voda v palivovém systému. Při zamrzlé naftě většinou pomůže pobyt auta ve vyhřáté dílně nebo garáži, v horším případě přijde na řadu výměna palivového filtru.