Spotřeba na konci roku výrazně akcelerovala, maloobchodní tržby zrychlily růst

Tržby v maloobchodě bez aut loni v listopadu zrychlily meziroční růst na 7,9 procenta z říjnových dvou procent. Růst zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen. Lidé více utratili za pohonné hmoty, za nepotravinářské zboží i potraviny. Nejvíce rostl internetový prodej, oznámil Český statistický úřad (ČSÚ).

Video Události
video

Události: Růst maloobchodních tržeb

Loňský listopad měl o jeden pracovní den více než listopad 2015, tržby očištěné o kalendářní vlivy se tak zvýšily o 6,7 procenta. Meziměsíčně vzrostly tržby očištěné o sezonní vlivy o 1,9 procenta.

„Tahounem ekonomické dynamiky je soukromá spotřeba a domácnostem se bude i nadále dařit. Očekáváme, že i v letošním roce vykážou maloobchodní tržby velmi slušnou dynamiku. Zvyšuje se totiž kupní síla obyvatel. Zatímco v loňském roce ji táhl zejména růst zaměstnanosti, v letošním roce očekáváme výrazný nárůst mezd,“ konstatuje ekonom Komerční banky (KB) Viktor Zeisel.

Maloobchod by tak měl podle odhadů KB letos růst o 3,8 procent. „Soukromá spotřeba by podle naší prognózy letos měla vzrůst o 2,7 procent a bude tak největším přispěvatelem hospodářského růstu,“ dodává Zeisel.

Jediným faktorem, který může maloobchodní tržby brzdit, je podle analytiků rostoucí inflace. Ta již na konci roku dosáhla dvě procenta a v letošním roce se cenový růst od této hodnoty podle odhadů analytiků nějak výrazně neodchýlí.

„Prodeje spojené s vánočními svátky byly silné, což odpovídá i tomu, jak se příznivá situace na trhu práce promítá do nálady tuzemských spotřebitelů.“

Radomír Jáč

hlavní ekonom Generali Investments CEE

Vývoj na trhu práce zůstává pro domácnosti dále příznivý i podle hlavního ekonoma Generali Investments CEE Radomíra Jáče. Meziroční dynamika růstu maloobchodních prodejů sice bude podle něho postupně narážet na vysokou srovnávací základnu, nicméně spotřeba domácností by měla i letos být základním tahounem růstu české ekonomiky, stejně jako tomu bylo v roce 2016.

Podle ekonoma ČSOB Petra Dufka není nijak překvapivé, že největší zvýšení tržeb zaznamenaly internetové obchody, které stále procházejí obdobím masívní expanze. Tentokrát se jejich tržby meziročně zvýšily o téměř třetinu a je tedy zřejmé, že stále více spotřebitelů přesměrovávalo svoje nákupy vánočních dárků z kamenných obchodů na síť. „Zvýšený zájem o IT produkty, oblečení a vybavení domácnosti jsou v tomto směru rovněž v souladu s trendem. Realitní boom s sebou nakonec přináší i potřebu nové bydlení vybavit,“ vysvětluje Dufek.

Maloobchodní tržby rostou v Česku již dva roky příznivým šestiprocentním meziročním tempem a ve srovnání s dynamikou maloobchodu v celé EU je tak jejich dynamika téměř dvojnásobná. Slabší říjnové tržby tak byly částečně vykompenzovány v listopadu, kdy tržby zrychlily nad očekávání.

„Tento vývoj byl patrně podpořen také silným růstem spotřebitelských úvěrů, jelikož nově poskytnuté spotřebitelské úvěry v listopadu poprvé vzrostly nad 10 miliard korun a byly v historickém kontextu rekordní,“ říká ekonom ING Bank Jakub Seidler.

Spotřebitelský sentiment tak i podle něho zůstává příznivý, což potvrzují také indikátory spotřebitelské důvěry, které se pohybují poblíž svých historicky nejvyšších hodnot. „Vzhledem k příznivému výhledu na trh práce i rostoucí mzdy v tomto roce zůstane růst maloobchodních tržeb v letošním roce stále příznivý. Vlivem vysoké srovnávací základny však meziroční dynamika ve rovnání s roky 2015 a 2016 pravděpodobně mírně zpomalí,“ dohaduje Seidler.

K růstu nejvíce přispěl internetový a zásilkový prodej

K meziročnímu růstu nejvíce přispěl internetový a zásilkový prodej, ve kterém obchodníci utržili o 32,3 procenta více. Dařilo se také specializovaným prodejnám s počítačovým a komunikačním zařízením, v nichž tržby vzrostly o 10,8 procenta. Téměř o deset procent vyšší tržby měly i prodejny s oděvy a obuví.

Více se prodávalo také farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží, výrobky pro domácnost a pro kulturu, sport a rekreaci.

Za potraviny se tržby ve specializovaných prodejnách zvýšily o 5,4 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o dvě procenta. Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly meziměsíčně reálně o 2,5 procenta. Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 6,5 procenta. „Bez očištění vzrostly o 9,9 procenta, v tom za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 11,6 procenta a za opravy o 3,5 procenta,“ uvedl ČSÚ.