Za měsíc provozu EET eviduje Finanční správa 1900 oznámení o nevydání účtenky

Restauratéři a hoteliéři odeslali do systému EET do čtvrtka 29. prosince, tedy za téměř měsíc fungování evidence tržeb, zhruba 73,7 milionu účtenek. Zároveň finanční správa eviduje zhruba 1900 oznámení o nevydání účtenky – úřady budou jednotlivé případy analyzovat. 

K oznámením o nevydání účtenky uvedla mluvčí Finanční správy Petra Petlachová, že úspěšnost kontroly dodržování EET není primárně založena na množství hlášení o nevydání účtenky, ale na analytické činnosti, kontrolních nákupech a motivaci k přebírání účtenek.

„Finanční správa bude předtím, než se určitá nevydaná účtenka stane předmětem kontroly, jednotlivé případy pečlivě analyzovat,“ uvedla.

Doba odezvy centrálního systému byla v uplynulých dnech podle serveru hlidaceet.cz v průměru pod dvěma sekundami, kolem 1600 milisekund. Zákon stanovuje jako hraniční dobu dvě vteřiny, při delší může obchodník vystavit účtenku bez identifikačního kódu EET. Ze statistik serveru také vyplývá, že systém měl 13. prosince v ranních hodinách výpadek, což ten den také potvrdila Finanční správa.

Podle provozního ředitele dodavatele pokladních systému Storyous Petra Filipce dosavadní provoz ukázal, že EET mělo dopad na zvýšení cen v restauracích, i když poměrně nepatrný. „Rostly především ceny obědových menu, a to o 15 až 20 procent. Podobně rostla také cena piva. EET zároveň nijak neovlivnilo obsazenost jednotlivých podniků, výtoč piva byla dokonce vyšší než ve stejném období v loňském roce,“ uvedl Filipec. Data má firma především ze středně velkých podniků ve větších městech.

Vláda si od evidence tržeb slibuje omezení daňových úniků a narovnání podnikatelského prostředí.