Češi si na Štědrý den méně volali i psali SMS, více si přáli přes sociální sítě

Češi o Štědrém dnu volali a odeslali textových SMS méně než v předchozím roce, místo toho poslali více multimediálních zpráv MMS. Mnohem více letos také k přání využívali sociální sítě a e-mail, což dokládá meziroční růst přenosu dat o mnoho desítek procent. Vyplývá to z informací operátorů.

„Statistiky ze sítě O2 ukazují, že zatímco počet odeslaných SMS a spojených hovorů na Štědrý den klesá, roste počet lidí, kteří přání posílají přes internet. Mobilní datová síť O2 přenesla o 68 procent více dat než v loňském roce,“ řekla mluvčí O2 Lucie Pecháčková. Na Štědrý den spojila firma 14,56 milionu hovorů a přenesla více než 23 milionů SMS. To představovalo meziroční pokles o téměř čtyři, respektive skoro osm procent.

Štědrodenní provoz v síti T-Mobile ve srovnání s předchozím rokem opět klesl, uvedla mluvčí firmy Martina Kemrová. Provoz se ale přesunul od klasických hovorů a textových zpráv do oblasti dat. Celkový počet uskutečněných hovorů byl na úrovni běžné soboty, meziročně klesl o pět procent na 17 milionů.

Počet textových zpráv se poprvé v historii snížil. SMS centrum jich zpracovalo 27,7 milionu, o šest procent meziročně míň. Rostl jen objem dat a počet multimediálních zpráv. Těch T-Mobile přijal 562 tisíc, o 13 procent více než loni. Nárůst dat se proti loňsku zpomalil, stoupl o 66 procent.

U sítě Vodafone uživatelé na Štědrý den přenesli o 225 procent dat více než před rokem. Extrémní růst využití datových služeb mluvčí společnosti Markéta Kuklová přisoudila výraznému rozšíření rychlých mobilních sítí LTE. Počet hovorů vzrostl jen nepatrně na 9,7 milionu, počet textových zpráv klesl o pět procent na 18,7 milionu. Naopak počet MMS stoupl o procento na 197 tisíc.

„Počet hovorů sice stagnoval, ale o sedm procent se zvýšil objem hovorového provozu. To znamená, že hovory byly delší. SMS provoz mírně klesl. Předpokládáme, že zákazníci používali jiné elektronické možnosti komunikace, jako jsou hovory přes internet, komunikace přes sociální sítě a 'instant messaging',“ upozornila Kuklová. Nejvíce se o Štědrém dni volalo na Slovensko, Ukrajinu a do Maďarska. Vodafone zaznamenal pětiprocentní pokles počtu SMS, ale meziroční růst SMS v minutové špičce, která nastala v 13:13.

Dopoledne SMS a volání, večer data

Největší hlasový provoz se u T-Mobile odehrál mezi 10. a 11. hodinou, kdy se uskutečnilo 1,9 milionu hovorů. U SMS zpráv byl nejrušnějším úsekem opět interval 10:15 až 11:15. Nejrušnější MMS provoz vládl mezi 12:45 až 13:45. Co se týče datového přenosu, lidé jej nejvíce využili večer po nadílce, mezi 20:30 a 21:30.

Statistiky z mobilní datové sítě O2 ukazují, že provoz na sociálních sítích narůstá už v průběhu vánočního odpoledne. „Kolem šesté hodiny, kdy lidé usedají ke štědrovečerní večeři, provoz výrazně klesá. Poté však lidé sdílí radost z dárků na sociálních sítích, kolem osmé hodiny se tak provoz vrací do odpoledních hodnot. Výjimkou je sociální síť Snapchat, u které špička nastává naopak kolem 18. hodiny,“ popsala Pecháčková.