Automobilový průmysl píše rekordní zápisy. Dobré časy budou ještě pokračovat

Tuzemské automobilky vyrobily za 11 měsíců letošního roku rekordních 1,251 milionu osobních aut, což je o osm procent více než ve stejném období loni. Růst zaznamenali všichni tři výrobci. Oznámilo to v úterý Sdružení automobilového průmyslu. Dotázaní analytici se vesměs domnívají, že vzestup ještě může pokračovat, byť už pomalejším tempem.

Škoda Kodiaq
Zdroj: ČTK/AP Autor: Michel Euler

Největší Škoda Auto zvýšila produkci o víc než desetinu na 706 tisíc vozů, v nošovickém závodě Hyundai stoupla výroba o šest procent na 334 tisíc vozů a kolínská TPCA rostla o téměř 3,5 procenta na 211 tisíc vyrobených aut.

Celková produkce motorových vozidel všech kategorií stoupla o 8,7 procenta na 1,258 milionu. Nejvíce, 128 tisíc vozů, bylo vyrobeno v listopadu. 

Pomáhá evropský trh

Rekordní výroba osobních automobilů je důsledkem růstu evropského trhu, soudí partner KPMG Česká republika Jan Linhart. Dodává, že zájem o nová auta v Evropě vytrvale roste, z čehož profitují všichni výrobci působící v České republice. Za růstem výroby stojí podle něho nejen rozšiřování výrobních kapacit Škoda Auto i Hyundai, ale též struktura vyráběných modelů, která odpovídá trendům evropského trhu.

„Již nyní lze konstatovat, že letošní rok bude z pohledu automobilového průmyslu nejúspěšnější v historii, “ uvedl hlavní ekonom Komerční banky Jan Vejmělek. Očekává, že si český průmysl jako celek letos v reálném vyjádření polepší o čtyři procenta, růst automobilového průmyslu ale bude zhruba dvojnásobný.

Prezidentem Sdružení automobilového průmyslu v úterý zvolila rada ředitelů na čtyři roky člena představenstva Škody Auto Bohdana Wojnara. Vystřídal Martina Jahna, který se po devíti letech funkce vzdal kvůli svému pracovnímu angažmá v Číně.

„Vše naznačuje, že letos bude v České republice výrazně překročena hranice 1,3 milionu vyrobených motorových vozidel.“

Martin Jahn

odstupující prezident Sdružení automobilového průmyslu

Autobusy a motocykly dolů, nákladní vozy vzhůru

Výroba autobusů klesla o 2,5 procenta na 4000 vozidel. Firma Iveco bus zvýšila produkci o 3,4 procenta na 3526 vozů, SOR Libchavy naopak snížil produkci o více než třetinu na 233 autobusů.

Jediný tuzemský výrobce nákladních vozů Tatra zvýšil meziročně výrobu o polovinu na 1140 aut, naproti tomu výroba motocyklů v týnecké Jawě poklesla meziročně o více než třetinu na 1182 strojů.

Jaký bude další vývoj?

Klíčový pro český automobilový průmysl v příštích letech bude vývoj v eurozóně, uvedl analytik Jiří Polanský ze sekce Ekonomické a strategické analýzy České spořitelny. Poukázal na to, že přes výrazné nejistoty typu brexit či situace italských bank, se ekonomika eurozóny pozvolna zlepšuje. 

„Tento vývoj očekáváme také pro nejbližší dva až tři roky. Proto by produkce automobilů v ČR měla i v nejbližších letech dále růst spolu s tím, jak se bude v eurozóně zlepšovat situace na trhu práce a sentiment domácností a firem,“ uvedl Polanský. Podotkl však, že se dá očekávat zpomalení tempa růstu v příštím roce na zhruba tři procenta, protože již nyní jsou kapacity výrobních linek značně využity. 

Zajímavé bude sledovat vývoj trhu po uvolnění kurzových intervencí centrální banky, upozornil na další moment Linhart. Soudí, že dopad bude nejen na výrobce aut, ale i na celou dodavatelskou základnu. „Při započtení předpokládaného významného nárůstu mezd bude příští rok pro výrobce v České republice velkou výzvou,“ dodal.

Továrna Hyundai v Nošovicích
Zdroj: ČTK
Autor: Jaroslav Ožana

 Analytik ČSOB Petr Dufek připomněl, že celý trh EU se z pohledu ročních prodejů sice pohybuje na historickém maximu (14,6 milionu), ale maximální prodeje za celou Unii neznamenají maximální prodeje na všech národních trzích. Na vrcholu jsou tak podle něho německý či britský trh, ale například další velké trhy Francie, Itálie či Španělsko mají ještě prostor pro růst. 

„Proto navzdory současným maximům stále existuje nemalý prostor pro další vzestup, který ovšem nejspíše už nebude tak dramatický jako v posledních dvou letech,“ uvedl Dufek. Tomuto trendu nahrává i skutečnost, že ochota pořídit si nový vůz je v zemích EU stále ještě nadprůměrná, byť není až tak silná jako před půlrokem. Jako hlavní scénář pro rok 2017 proto vidí zpomalení růstu z letošních sedmi procent na necelou polovinu.

Dobrá a špatná závislost

Výroba osobních automobilů je dlouhodobě nejsilnějším průmyslovým oborem v Česku. „Automobilový průmysl představuje zhruba čtvrtinu zpracovatelského průmyslu a podíl na exportu se pohybuje okolo 20 procent,“ uvádí Dufek. Na HDP zhruba 7,5 procenta, doplňuje Polanský.

Zaměstnanost v autoprůmyslu je pak podle Vejmělka přes 115 tisíc lidí, což je z celkových 3,9 milionu zaměstnaných přibližně 2,9 procenta. Průměrná mzda v ekonomice činila vloni 26 467 korun, zatímco v automobilovém průmyslu to bylo 33 274 Kč. Takže v autoprůmyslu jsou mzdy přibližně o 26 procent vyšší, než je celostátní průměr.

Dufek považuje za pozitivní, že automobilový průmysl nepředstavuje pouze montáž, ale i výzkum a vývoj, který ČR tak silně potřebuje, aby se pohnula nahoru směrem k ekonomikám s vyšší přidanou hodnotou.

Polanský pak zmiňuje i nevýhody. Za tu hlavní považuje možnost vysokých propadů produkce automobilů v okamžiku, kdy dojde v Evropě k poklesu HDP či se výrazně zvýší nejistota. Pak by se zhoršila situace na českém trhu práce (růst nezaměstnanosti, zpomalení růstu mezd). „Vzhledem k síle automobilového průmyslu nebudou mít jiná odvětví sílu tento negativní vliv kompenzovat,“ dodává Polanský.