Lidé o zlaté neděli utráceli více než před týdnem. Kupovali elektroniku, oblečení i potraviny

Češi v obchodech o zlaté adventní neděli utratili v některých kategoriích zboží až o sedmdesát procent více peněz ve srovnání s běžným víkendem. Nárůst obchodníci zaznamenali i proti loňsku. Lidé už nekupovali pouze dárky, ale i potraviny na štědrovečerní večeři. Pod stromeček se vedle oblečení a hraček kupuje hlavně elektronika.

Předvánoční nákupy
Zdroj: ČTK Autor: Petr Švancara

„Prodeje o tomto víkendu výrazně překonaly ten předchozí. Ve srovnání s běžným víkendem v roce jsou tržby vyšší o několik desítek procent. V některých kategoriích jde až o sedmdesátiprocentní nárůsty,“ uvedla mluvčí Globusu Pavla Hobíková.

Proti předchozím adventním víkendům se změnil i obsah nákupních košíků. Zákazníci nekupovali jen dárky, ale i potraviny na sváteční tabuli, konkrétně ryby, sýry, maso, alkohol nebo exotické plody a sušené ovoce.

Několikanásobně rostou prodeje vinných klobás a ručně pletených vánoček a věnců. Větší zájem je i o cukroví, které si zákazníci objednávají také na váhu. Oproti loňskému roku lidé údajně více investují do dárkových balení prémiových rumů a bylinných likérů. 

Větší zájem je i o elektroniku. Mluvčí Euronics Lenka Mastešová uvedla, že jejich prodejny zaznamenaly proti minulému víkendu 43procentní nárůst tržeb, v e-shopu to bylo více než 30 procent. „V pořadí nejprodávanějších položek za tento víkend silně dominují mobilní telefony a tablety, na prodejnách také elektrické zubní kartáčky,“ upozornila.

Lidé se připravují na novoroční předsevzetí. Kupují permanentky do fitness

Tržby e-shopu Kasa.cz tento adventní víkend v porovnání se stejným obdobím minulého roku narostly o více než 60 procent. Ve srovnání s minulým adventním víkendem letošního roku jsou tržby vyšší o více než 30 procent. Největší obrat a nárůst je tradičně v kategorii mobilních telefonů, notebooků, LED televizí nebo sušiček prádla. Nárůst ale e-shop eviduje také u herních konzolí, kuchyňských robotů nebo kávovarů, doplnil produktový manažer firmy Petr Štursa.

V Alze rostly podle očekávání nákupy v průběhu celého týdne. Denní nákupní rekord padl ve čtvrtek, v závěru týdne bylo dokonce překročeno historické týdenní maximum, kdy v Alze zákazníci za jediný týden nakoupili za více než miliardu korun.

Také Slevomat zažil nejsilnější týden v roce. Meziročně byly prodeje o 30 procent vyšší. Zájem nakupujících se přesunul podle ředitelky firmy Marie Chytilové od klasického zboží spíše k zážitkům a cestování. Mezi nejvyhledávanější věci tak patří adrenalinové zážitky, jako například střelba na střelnici, masáže, degustační menu ve výběrových restauracích či wellness pobyty. Do prodejů pomalu začínají promlouvat i novoroční předsevzetí, roste tedy zájem o sportovní aktivity a také oblíbené permanentky do fitness, podotkla.