Příspěvek na dojíždění za prací využily stovky lidí. Podle kritiků to ale nepomůže

O roční příspěvek na dojíždění do práce mohou už měsíc a půl žádat všichni nezaměstnaní, kteří najdou uplatnění mimo místo bydliště. Dřív se podpora týkala jen vybraných krajů. Kritici ale míní, že novinka stejně nepomůže, už jen proto, že lidé v tuzemsku nejsou příliš ochotní za obživou cestovat.

Video Události
video

Události ČT: Lidé, kteří mají problém sehnat práci blízko domova, mohou využít příspěvek na dojíždění

Ve výrobně firmy Next v Budyni nad Ohří v Ústeckém kraji vyrábí dveře svářeči, zámečníci a truhláři. Polovina zaměstnanců jsou místní, další dojíždějí z Kladna nebo i z Prahy. Důvodem, proč jinde práci neseženou, je i vysoký věk.

Lidí, kteří by nejen do této továrny mohli za prací dojíždět, by mohlo přibýt. Úřad práce totiž nově přispívá na cestu, a to až tři a půl tisíce korun za měsíc.

Podmínkou je pětiměsíční evidence na úřadu práce, zároveň takový člověk musí získat pracovní smlouvu minimálně na půl roku a navíc v jiné obci, než bydlí.

„Je to jedna z možností, jak odstranit handicap v případě lidí, kteří mají omezenou mobilitu,“ uvedla mluvčí Úřadu práce Kateřina Beránková.

První úřady začaly příspěvek na dojíždění vyplácet už v dubnu. Ke konci listopadu této možnosti využilo 544 lidí. Největší zájem je v Moravskoslezském kraji.

Příliš dlouhé dojíždění 

Podle kritiků ale program ve všech krajích fungovat nebude. „Představa, že třeba z Jeseníku dostaneme nezaměstnané svářeče do Olomouce nebo Mohelnice, je opravdu scestná, protože tam dojíždění znamená hodinu, hodinu a půl,“ upozornil analytik společnosti LMC Tomáš Ervín Dombrovský.

„Podporovat cestování při čtyřprocentní nezaměstnanosti, v době, kdy náborové kampaně běží skoro v každé fabrice, nemá podle mě valný význam,“ dodává obchodní ředitel Nextu Jaroslav Pecka.

V budyňské továrně teď chybí sedm lidí. Důvodem, proč je firma nemůže sehnat, není dojíždění, ale to, že lidé tuto práci neumí nebo ji dělat nechtějí.