Japonci a Evropané chystají závěrečný finiš jednání o zóně volného obchodu

Japonští zástupci budou tento týden jednat s činiteli Evropské unie o posledních aspektech dvoustranné dohody o vytvoření zóny volného obchodu. Tokio by chtělo jednání uzavřít do konce tohoto roku, sdělili ve středu agentuře Reuters japonští obchodní diplomaté. Obě strany jednají o dohodě od roku 2013.

Japonský premiér Šinzó Abe
Zdroj: ČTK/AP

Pro Japonsko získala dohoda s EU na významu poté, co nový americký prezident Donald Trump dal najevo, že odstoupí od obchodní dohody zvané Transpacifické partnerství (TPP), která má uvolnit vzájemný obchod mezi 12 zeměmi z obou stran Tichého oceánu. Japonský parlament sice minulý týden TPP ratifikoval, premiér Šinzó Abe ale řekl, že bez účasti Spojených států dohoda postrádá smysl.

„Premiér Abe řekl, že by chtěl dohodu (s EU) dokončit v tomto roce,“ řekl nejmenovaný obchodní diplomat. Pokud se vyjednavačům v příštích dnech podaří sjednat rámec dohody, navštíví příští týden Tokio evropská komisařka pro obchod Cecilia Malmströmová k finálním jednáním s japonským ministrem zahraničí Fumiem Kišidou, uvedl japonský list Nikkei.

Evropská komise předpovídá, že volný obchod mezi oběma ekonomickými mocnostmi vytvoří v Evropě 400 tisíc nových pracovních míst a výkon ekonomiky obou stran zvýší o téměř jedno procento.

Dohoda o volném obchodu mezi Evropou a Japonskem by spojila dva obchodní partnery, kteří se na celosvětové ekonomické produkci podílejí zhruba třetinou. Pro Japonsko je EU třetím největším exportním trhem po Spojených státech a Číně, pro Evropu je Japonsko na sedmém místě ve vývozu.

Video Studio ČT24
video

Profesor Mejstřík o výhodách z možné dohody

Plán je součástí snahy EU podpořit hospodářskou aktivitu dohodami o volném obchodu s předními světovými ekonomikami. EU rovněž v roce 2013 zahájila jednání o zóně volného obchodu se Spojenými státy, tato jednání se však letos dostala do slepé uličky. EU se zatím podařilo po velkých potížích vyjednat jen dohodu s Kanadou. 

Otevření japonského trhu by přineslo příležitost například výrobcům automobilů v Česku, uvedl profesor ekonomie Fakulty sociálních věd UK Michal Mejstřík. Škoda Auto je už nyní silně přítomna v Číně, takto by se mohla posunout ještě dál. Evropané by se mohli prosadit také na japonském trhu služeb.