Japonský Asahi, který kupuje Plzeňský Prazdroj, je ve světě pojmem. Vyrábí whisky i dětskou výživu

Japonský potravinářský gigant Asahi se dohodl na koupi pěti středoevropských a východoevropských pivních značek, včetně lídra českého trhu Plzeňského Prazdroje, za 7,3 miliardy eur (necelých 200 miliard korun). Oznámila to v úterý skupina Asahi, která značky SABMilleru získá od společnosti Anheuser-Busch InBev.

Video Události
video

Plzeňský pivovar mění majitele

Prodej aktivit SABMilleru v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku ze strany rivala Anheuser-Busch InBev, které bylo dokončeno v říjnu.

  

Kromě Plzeňského Prazdroje zahrnují prodávaná aktiva polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus.

„Cena je na horní hranici očekávaného intervalu, možná dokonce mírně nad ní. V podobných situacích je zvykem, že strategický investor, pokud se k akvizici rozhodne, nakonec nabídne vyšší cenu než investoři finanční, protože jeho synergie ze spojení jsou často výrazně vyšší,“ uvedl Petr Kříž, výkonný ředitel společnosti EY pro fúze a akvizice v České republice. Vítězem se podle něho stal očekávaný favorit tendru.

Kříž také věří, že spojení s tak významným strategickým hráčem, jakým Asahi bezesporu je, může Prazdroji otevřít dveře na nové trhy. Směrem do společnosti však žádné významnější změny nečeká, protože Prazdroj je již dnes úspěšná globální firma.

Podle mluvčí skupiny Heineken v České republice Jany Pikardové jde v případě Prazdroje o prodej dominantního hráče, který zásadně ovlivní celý český trh. „Nebudeme ale spekulovat nad tím, jaký konkrétní dopad bude mít koupě aktiv SABMilleru,“ uvedla Pikardová.

Video Zprávy ve 12
video

Asahi Group Holdings kupuje Plzeňský Prazdroj

Největší český pivovar nekomentoval, co pro něj bude nový vlastník znamenat. Mluvčí Plzeňského Prazdroje Jitka Němečková jen připomněla, že dohoda mezi AB InBev a Asahi ještě podléhá schválení Evropské komise. Ta musí schválit Asahi jako vhodného kupce a udělit antimonopolní souhlas. „Předpokládá se, že tento proces bude završen v první polovině roku 2017,“ uvedla Němečková.

Teoreticky se případem mohou zabývat i národní antimonopolní orgány v zemích, kterých se transakce týká. Podle mluvčího Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martina Švandy bude záležet mimo jiné na obratech fúzujících firem.

Největší akce japonského pivovaru

Koupě východoevropských značek by podle agentury Reuters byla doposud největší akvizicí pivovaru Asahi. Společnost Asahi se již dříve dohodla na převzetí některých značek SABMilleru, jako Peroni a Grolsch, za 2,55 miliardy eur (69 miliard korun). Prodej těchto značek byl rovněž podmínkou pro převzetí SABMilleru.

Japonský pivovar chce touto transakcí kompenzovat pomalý růst na domácím trhu. Proto je také ochoten zaplatit vyšší cenu za zahraniční akvizice. Získané značky mu mají pomoci zvýšit mezinárodní prodeje, napsala agentura Reuters.

Asahi v prohlášení uvedla, že po této akvizici se budou její zámořské tržby podílet na celkových prodejích téměř jednou čtvrtinou. V říjnu to přitom bylo 16 procent. Firma neupřesnila, jakým způsobem bude transakci financovat.

„Transakce se velmi dobře doplňuje s naším již existujícím byznysem v západní Evropě a posílí naši obchodní pozici. To umožní Asahi udržitelně růst napříč Evropou,“ uvádí se v prohlášení.

Server IHNED.cz již v pondělí s odvoláním na zdroj Hospodářských novin blízký transakci informoval, že společnost Asahi předložila nejvyšší nabídku na východoevropské značky SABMilleru. Server Lidovky.cz pak s odvoláním na zdroj Lidových novin blízký jednání uvedl, že ze hry o tyto značky vypadly investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera i skupina J&T vedená Patrikem Tkáčem.

Plzeň se hlásí o vlastnická práva k bývalému Měšťanskému pivovaru

Na avizovaný odprodej Prazdroje reagovalo v červenci Právovárečné měšťanstvo v Plzni a opět se přihlásilo o vlastnická práva k bývalému Měšťanskému pivovaru, který v roce 1842 vybudovalo a který je dnes součástí společnosti Plzeňský Prazdroj. Vedení Prazdroje s tímto požadavkem nesouhlasilo. Uvedlo, že všechny nároky byly v minulosti uspokojeny a jde jen o spekulace. Primátor Plzně v červenci navrhl premiérovi, aby stát Prazdroj odkoupil.

Nyní primátor Martin Zrzavecký (ČSSD) sdělil, že doufá, že nový majitel zachová v Plzni výrobu, zaměstnanost i dobrou pověst plzeňského piva. „Já doufám, že japonské firmy budou dobrým partnerem pro město,“ řekl v úterý Zrzavecký. Připomněl, že s Japonci má město dobré vztahy - například s Panasonikem, který působí už 20 let v průmyslové zóně Borská pole.

„Cílem města je, aby pivovar tady zůstal, aby zaměstnával, aby reprezentoval dobré jméno Plzně,“ řekl primátor. Věří, že nový majitel to s Prazdrojem, který je podle něj asi nejcennější součástí kupovaného balíku firem, myslí dobře. „Já tu firmu neznám, doufám, že to není nějaký investiční fond, který skupuje firmy na spekulaci,“ řekl. O jednání neměl žádné podrobnosti, pouze útržky informací z médií.

Primátor připustil, že cenu, jakou japonská firma za skupinu firem zaplatila (zhruba 197,3 miliardy korun), by si nemohla dovolit dát ani Plzeň ani Česká republika.

Plzeňský Prazdroj je největší pivovarnickou skupinou v České republice. Jeho hrubý zisk v uplynulém finančním roce, který skončil v březnu, vzrostl o pět procent na 3,7 miliardy korun. Tržby se zvýšily o 3,3 procenta na 14,4 miliardy korun.

AB InBev se na převzetí SABMilleru dohodl loni a transakci v hodnotě 79 miliard liber (2,5 bilionu korun) dokončil v říjnu. Upevnil si tak pozici největšího světového výrobce piva. Nová společnost má pod kontrolou zhruba 27 procent světového trhu s pivem.

Odborníci oslovení agenturou ČTK považují nástup Asahi Group Holdings za dobrou zprávu pro plzeňský pivovar.  

Dobrá zpráva pro Prazdroj, soudí experti

„Je to spíše dobrá zpráva, z nabízených posledních možností to byla vlastně jediná pivovarská skupina, ostatní byli spíše investičního rázu než pivovarští,“ řekl předseda Sdružení přátel piva Tomáše Erlich.

Podle šéfredaktora časopisu Pivo, Bier & Ale Pavla Borowiece je skupina dobře informovaná a byla na nákup připravená. „Na ten nákup se připravovali měsíce, najímali experty, kteří jim trh popisovali,“ sdělil. 

Asahi může pivovaru podle Borowiece nabídnout dobrou distribuční síť v Asii. „Je velké umění vyrobit pivo, ale stejně velké umění je ho prodat,“ myslí se expert. V Evropě se podle něj již více piva pít nebude, zajímavé pro export budou asijské a africké trhy. Asahi by tak mohla koupit ještě několik menších značek tzv. „craft beerů“, tedy piv vyráběných tradičními metodami. Nebo by jim Asahi mohl nabídnout svou distribuci.

Podle bývalého ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého by se novým vlastníkům vyplatilo prodat nově nabytá aktiva mimo ČR a nechat si pouze české výrobce. „Růstový potenciál je malý,“ dodal.

Otázkou podle oslovených odborníků zůstává, zda nový vlastník pivovaru nepřesune pod sebe výrobu značek, které v ČR a v dalších evropských státech vaří tzv. pod licencí u jiných pivovarů. V Česku jde o Asahi Super Dry, které se vyrábí v Pivovarech Staropramen.

Pivo Japonce stmeluje, ale řada si ho kvůli své genetické výbavě musí odpustit

V Japonsku, v zemi, která tradici výroby piva nikdy neměla, se tento nápoj za poslední dvě desetiletí rychle uchytil. Udává se, že až dvě třetiny vypitého alkoholu připadají právě na pivo. A Japonci se ho učili vařit často od Čechů - i teď tam české firmy dodávají kromě zmíněných surovin i technologie.

Svou pivní historii nicméně Japonci ještě teprve budují. Každopádně jim pivo chutná. Jako zákazníci jsou nároční - minipivovary jim zhruba každé dva měsíce nabízejí druhy, které by Čech zřejmě ani neochutnal. Třeba pivo s přídavkem kvašených fazolí. „Ty neuvěřitelně páchnou a oni to dávají do piva,“ konstatuje prezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň.

Pivo Japonce stmeluje. Třeba když na něj zajdou se šéfem, mohou mu po kapce alkoholu beztrestně říct to, co by si v kanceláři nedovolili. Asi proto chodí do restaurace hlavně po práci. Nápoj si nejraději rozlévají ze džbánů.

„Jsou schopni si rozlít i třetinku piva do pěti skleniček, jim to nepřijde divné. Jim zase přijde divné, když přijdou v Čechách do restaurace a automaticky, aniž by si objednali, před ně někdo postaví pivo a ještě nemají dopito a už tam stojí druhé. Což pro ně bývá kolikrát výkon celotýdenní dvě piva velký naráz vypít,“ říká prezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň.

Řada Japonců si ale kvůli své genetické výbavě musí pivo odpustit. „Je tam opravdu výrazně vyšší výskyt jedinců, kteří nemají enzymy na štěpení alkoholu. To se pozná většinou tak, že ten co pije, rychle zčervená a to pivo ho skutečně intoxikuje,“ říká japanista z Filosofické fakulty Univerzity Karlovy David Labus.