Brusel podnikl právní kroky proti Česku kvůli pravidlům pro emise aut

Česká republika se ocitla mezi sedmičkou zemí, vůči kterým Evropská komise zahájila právní kroky kvůli nedostatečným opatřením proti porušování pravidel pro emise aut. Brusel tak reaguje na emisní skandál německé automobilky Volkswagen. Podle českého ministerstva dopravy je v legislativním procesu novela, která sladí českou a unijní legislativu.

„Evropská komise se dnes rozhodla zakročit proti České republice, Německu, Řecku, Litvě, Lucembursku, Španělsku a Spojenému království za to, že nedodržují pravidla EU o schvalování typu vozidel,“ uvádí Evropská komise. Členské státy mají nyní dva měsíce na to, aby na předložené argumenty zareagovaly. Pokud jejich reakci komise shledá neuspokojivou, může na ně podat žalobu u soudu EU.

Německo, Lucembursko, Španělsko a Británie podle Komise neuplatnily příslušné sankční předpisy na automobilky Volkswagen, přestože tato firma používala nezákonný software umožňující manipulace s měřením emisí.

V případě Česka, Litvy a Řecka komisi vadí, že tyto země nezavedly do svého vnitrostátního práva systém sankcí, který by výrobce odradil od porušování emisních pravidel.

Podle tuzemského ministerstva dopravy se výtka vůči Česku netýká přímo kauzy Volkswagenu, protože tato vozidla nebyla schvalována v České republice. V současné české legislativě už existuje správní delikt spočívající v uvedení na trh vozidla nezpůsobilého ke schválení, novela pak specifikuje sankce za toto jednání, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Úřad věří, že se celou věc s Evropskou komisí podaří vyřešit domluvou a věc nevyústí v žádné sankce.

Německo a Británie se důrazně ohradily

Komise se navíc domnívá, že Německo a Británie porušily právo, neboť jí odmítly předložit veškeré technické informace, které shromáždily při zkoumání potenciálních nesrovnalostí u emisí oxidů dusíku z automobilů společnosti Volkswagen i dalších výrobců na jejich území.

Německé ministerstvo dopravy obvinění Bruselu z nečinnosti odmítlo. Poukázalo na to, že Německo je jedinou zemí EU, která podnikla kroky, které do budoucna zabrání manipulacím s emisními testy. „Evropská komise dostala návrh na změnu příslušné regulace a na přijetí nových technologií, které zlepší kvalitu systému kontroly emisí,“ uvedl mluvčí v e-mailu zaslaném mimo jiné agentuře Reuters.

Británie uvedla, že na obvinění komise „co nejrozhodněji odpoví“. „Jsme tímto mimořádným krokem překvapeni, protože od roku 2009 u nás platí zákony, které tento problém řeší, což jsme komisi už letos jasně sdělili,“ řekl mluvčí britského ministerstva dopravy.

„Dodržování práva je v první řadě povinností výrobců automobilů. Vnitrostátní orgány v celé EU však musejí zajistit, aby výrobci automobilů vedené předpisy skutečně dodržovali,“ uvedla komisařka Elžbieta Bieńkowská. Ta je zodpovědná za vnitřní trh, průmysl a podnikání. Pro budoucnost podle ní předložila komise návrhy na zavedení většího evropského dohledu.

Skandál Volkswagenu vypukl před více než rokem 

Volkswagen loni v září přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí.

Aféra se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda. V Evropské unii Volkswagen v důsledku této kauzy svolává k úpravě zhruba 8,5 milionu aut. Koncern však odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech.