Internetový prodej byl hlavním tahounem maloobchodu. Klesly tržby za potraviny

Maloobchodní tržby bez prodejů motorových vozidel stouply za říjen v meziročním porovnání o dvě procenta. K růstu nejvíce přispěl podle zprávy Českého statistického úřadu maloobchod provozovaný prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby (růst tržeb o 23,4 procenta). Po očištění o sezonní vlivy činil celkový růst 3,1 procenta. Ve srovnání s vývojem v předchozím měsíci šlo o zpomalení ze zářijových revidovaných pěti procent. 

Video Události
video

Internetový prodej byl hlavním tahounem maloobchodu

Tržby rostly rovněž ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví (o 4,9 procenta), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 4,4 %), s počítačovým a komunikačním zařízením (o 1,7 %), s potravinami (1,3 %) a s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 0,3 %).

Pokles prodeje zaznamenaly nespecializované prodejny s převahou potravin (o 1,8 %) a prodejny s potřebami pro domácnost (o 1,0 %).

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se bez očištění o kalendářní vlivy  snížily o 2,3 procenta.  

Slabší dynamika výdajů

Podle ekonomky Komerční banky Jany Steckerové zaostaly říjnové tržby za očekáváním. „Spotřební návyky domácností zůstaly stejné jako v minulých měsících, dynamika výdajů však byla slabší,“ uvedla.

 Poukázala také na to, že díky nižším cenám utrácely domácnosti více za pohonné hmoty (meziroční růst o 5,8 procenta). Rostoucí kupní síla umožňuje spotřebitelům vydávat peníze i za zboží, které nutně nepotřebují, což se projevuje v nárůstu prodejů nepotravinářského zboží. Ty v říjnu meziročně vzrostly o 5,7 procenta. Prodeje potravinářského zboží pak stouply o 1 procento.

„Největší zklamání přinesl vývoj reálných tržeb za prodeje a opravy motorových vozidel. Ty v říjnu vzrostly pouze o 0,8 procenta v meziročním srovnání, zatímco v září to byla 4 procenta. Podle našeho názoru se však jedná spíše o výkyv než o nový dlouhodobý trend.“

Jana Steckerová

ekonomka Komerční banky

Podle našeho očekávání by se v následujících měsících mělo maloobchodu dařit, uvedla Steckerová. Vychází přitom z faktu, že nezaměstnanost se nachází na historicky nejnižších úrovních a výrazně rostou i reálné mzdy.

„Růst maloobchodu by se měl promítnout i do vývoje hrubého domácího produktu. Za celý letošní rok předpokládáme, že spotřeba domácností vykáže růst o 2,4 procenta, čímž přispěje do růstu HDP 1,1 procentního bodu,“ uvedla ekonomka. 

Došlo ke zpomalení, ale vývoj je stále příznivý 

Říjnový výsledek je druhé citelnější zpomalení meziroční dynamiky v řadě, uvedl hlavní ekonom ING pro ČR Jakub Seidler. V září činil meziroční růst pět procent a v srpnu pak 8 procent. Ačkoliv měl říjen ve srovnání se zářím o jeden pracovní den méně, tak jeho růst 3,1 procenta po očištění se výrazně nachází pod celoročním průměrem 5,3 procenta, upozornil ekonom. 

Zároveň však připomněl, že maloobchodní tržby rostou v Česku již dva roky silným tempem, které patří mezi nejvyšší v rámci zemí Evropské unie. Ve srovnání s dynamikou maloobchodu v celé EU byl růst tržeb v ČR v posledních dvou letech téměř dvojnásobný. „Je nutné počítat s tím, že dynamika tržeb bude v následujícím období ve srovnání s předchozími dvěma roky slábnout, což ale nemění nic na tom, že spotřebitelský sentiment zůstává v ČR nadále příznivý,“ dodal Seidler.

Obchod se sportovním zbožím
Zdroj: ČTK/BELGA
Autor: Nicolas Maeterlinck

Na základě říjnových výsledků bych nečinil nějaké zásadní negativní závěry o tuzemské spotřebě, neboť vývoj na trhu práce zůstává pro domácnosti a jejich spotřebu příznivý, z čehož bude i nadále těžit také maloobchodní sektor, domnívá se rovněž hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč. 

Pro rok 2017 pak odhaduje, že spotřeba domácností by měla dále růst a zůstat zásadním tahounem růstu české ekonomiky jako celku.