Řešení německého mýtného. Poplatek pro cizince se sníží, zvýhodnění Němců zůstane

Evropská komise souhlasí s upraveným plánem na zavedení mýtného pro osobní auta v Německu. Oznámila to ve čtvrtek eurokomisařka pro dopravu Violeta Bulcová po setkání s německým ministrem dopravy Alexanderem Dobrindtem. Komise původní plán kritizovala kvůli údajné diskriminaci zahraničních řidičů. Přislíbené změny však podle Bulcové zajišťují, že mýtné bude v souladu s pravidly EU. 

Dohodnutý kompromis nadále předpokládá, že majitelům aut registrovaných v Německu bude zaplacené mýtné plně kompenzováno formou daňové úlevy. Majitelé aut s velmi nízkými emisemi škodlivých plynů však nyní získají ještě větší úlevu, než zaplatí na mýtném. Komisi se totiž v původním návrhu nelíbilo, že hodnota kompenzace měla přesně odpovídat výši mýtného.

Kompromisní plán zahrnuje rovněž úpravu krátkodobých sazeb mýtného pro zahraniční řidiče.

Dosavadní plán počítal s rozmezím pět až 15 eur, napsala agentura DPA.

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt již dříve uvedl, že se zavedením mýtného pro osobní auta v Německu počítá až po parlamentních volbách v příštím roce.

Přetahovaná o původní plán

Brusel dříve kritizoval skutečnost, že plánované ceny za krátkodobé dálniční známky jsou v některých případech nepřiměřeně vysoké.

Původní plán spolkové vlády počítal s tím, že majitelé aut registrovaných v Německu budou od platby za dálniční známku de facto osvobozeni, protože se jim o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel.

Řidiči z ostatních zemí Evropské unie by tím ale byli podle komise diskriminováni. Evropská komise dokonce Německo kvůli plánu na mýto pro osobní auta zažalovala u evropského soudu. 

Video Události
video

Události: Zpoplatnění německých dálnic

Odkládání mýtného

Původně měl nový systém mýtného v Německu fungovat od počátku letošního roku, ale už minulý rok Německo oznámilo, že jeho spuštění odkládá. Spolkový ministr dopravy Alexandr Dobrindt teď počítá, že systém zavedou až po parlamentních volbách v příštím roce.

Spolková republika Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Mýtné v navržené podobě však odmítali němečtí sousedé včetně Česka, Rakouska nebo Nizozemska.