Evropa vytáhla proti zeměpisné diskriminaci zákazníků internetovými obchody

Státy EU se shodly na podobě pravidel, jež mají odstranit případnou neoprávněnou diskriminaci zákazníků snažících se přes internet nakoupit zboží či služby v jiné zemi Unie. O shodě nad pravidly omezujícími takzvaný „geoblocking“, která umožní začátek vyjednávání s europarlamentem v této věci, v pondělí informovalo slovenské předsednictví EU.

Internetové obchody v různých státech EU nyní někdy umožňují nakupovat jen lidem, jejichž počítače se nacházejí v daném státě, či jejichž kreditní karta byla vydaná v dané zemi. A někdy je rovnou přesměrují do obchodu v jejich vlastní zemi, kde ovšem stejné zboží může být nabízeno za jiných a horších podmínek. 

Členské země se v pondělí shodly na tom, že prodejci nesmí své zákazníky diskriminovat a například nabízet různé základní podmínky, včetně různé ceny, v několika situacích. První je, že zboží bude dodáno v zemi, kam prodejce dodání nabízí, a prodejce nemá povinnost dodat zboží někam, kam to předem nesliboval.

Za druhé budou pravidla platit v případech, kdy se jedná o cloudovou či internetovou službu, a za třetí, když zákazník zakoupenou službu „zkonzumuje“ v zemi prodejce – tedy například v případě hotelového pobytu, pronájmu auta či lístků na hudební festival.

Přístup k širší nabídce zboží a služeb?

„On-line nakupování v jiné členské zemi EU za stejných podmínek jako mají místní je něco, co v současnosti už mnoho občanů očekává,“ poznamenal slovenský ministr hospodářství Peter Žiga. Nová pravidla podle něj podpoří tento sektor evropské ekonomiky a pro lidi budou znamenat přístup k širší nabídce zboží a služeb.

Také Vladimír Bärtl, náměstek českého ministra průmyslu a obchodu, v Bruselu novinářům řekl, že pro spotřebitele je pondělní dohoda dobrou zprávou. Zeměpisné blokování je podle něj neopodstatněnou diskriminací zákazníků na internetu.

„Je to jako kdybyste šli do kamenného obchodu a chtěli po vás místo bydliště nebo státní příslušnost a na základě toho vám selektovali, které produkty si můžete koupit a které ne,“ poznamenal Bärtl. Rozhodnutí, jež bylo přijato kvalifikovanou většinou členských zemí, proto uvítal.

  • Věc se netýká například nabídky on-line přístupu k filmům či hudbě, tedy autorsky chráněným dílům. 
  • Prodejce také může ve svých obecných podmínkách nabízet například slevy pro určité konkrétní skupiny zákazníků z konkrétních zemí.
Vydáno pod