Japonské automobilky přišly kvůli nepokojům v Číně o miliardy

Tokio – Japonské automobilky začínají sčítat škody, které jim způsobují protijaponské nálady a protesty v Číně vyvolané eskalací sporu o neobydlené, avšak na zdroje bohaté ostrovy. Automobilky jako Toyota, Honda nebo Nissan byly nuceny přerušit provoz ve svých čínských továrnách, v důsledku čehož už přišly o produkci v hodnotě čtvrt miliardy dolarů (zhruba pět miliard korun). Finální dopady však mohou být mnohem horší.

Ničení obchodů a sabotáže v továrnách donutily japonské automobilky k tomu, aby omezily své aktivity v Číně. Podle odhadů výzkumné společnosti IHS Automotive tak přišly o produkci ve výši 14 tisíc vozů. Některé závody navíc výrobu ještě neobnovily.

Japonským automobilkám by mohl hrozit pokles poptávky

Podle odborníků budou japonské automobilky schopny produkci časem nahradit. „Důležitější však je, jak se budou nyní chovat (čínští) spotřebitelé,“ upozornil analytik Koiči Sugimoto ze společnosti BHP Paribas. „Nebylo by překvapením, kdyby si někteří začali myslet, že je lepší kupovat jihokorejské vozy než japonské, aby nehrozilo jejich zničení demonstranty,“ dodal. Ti se totiž obrací proti všemu japonskému.

Ratingová agentura Moody's upozornila, že je obtížné předpovědět, jaký dopad bude mít „stoupající protijaponská nálada“ v Číně na japonský automobilový sektor. „Možným důsledkem by v případě extrémního a nepředpokládaného scénáře mohla být ztráta přístupu na významný a rostoucí trh či snížení možnosti japonských výrobců budovat závody v Číně,“ dodala.

Toyota věří, že problémy překoná

Japonské automobilky na čínském trhu zaostávají za americkým konkurentem General Motors a německým rivalem Volkswagen, rády by však na tomto trhu, který je pro automobilový průmysl klíčový, expandovaly. Toyota například hodlá do roku 2015 zdvojnásobit svůj prodej v Číně na 1,8 milionu vozů. „Doufám, že problémy se brzy vyřeší a japonské automobily se vrátí na seznamy nákupů,“ uvedl prezident automobilky Akio Tojoda.

Čína v roce 2009 díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích kompenzovat slabší poptávku ve vyspělých zemích.

K rozdmýchání protestů, v rámci kterých demonstranti například zapálili jednu z prodejen automobilky Toyota a několik dalších poškodili, přispělo Japonsko tím, že se rozhodlo odkoupit některé sporné ostrovy od soukromých vlastníků. Proti Japonsku se pak v Číně zvedla vlna odporu, která se mimo jiné obrátila proti japonským firmám, které v Číně podnikají. Vycházet z domovů se báli i někteří Japonci žijící v Číně.

Vydáno pod