Lufthansa pokračuje ve stávce, která potrvá zřejmě až do sobotní půlnoci

Druhým dnem pokračuje ve čtvrtek stávka pilotů německých aerolinek Lufthansa. Opět se dotýká desítek tisíc cestujících v Evropě, ale i na dalších kontinentech. Firma zrušila 912 letů. V pátek měla stávka pilotů za výrazné zvýšení platů původně skončit, odborový svaz pilotů však ve čtvrtek odpoledne oznámil, že protest prodlužuje až do sobotní půlnoci.

Piloti Lufthansy dál stávkují
Zdroj: ČTK/DPA

Odborový svaz Vereinigung Cockpit (VC) původně vyzval více než 5000 pilotů jen ke 24hodinové stávce kvůli tomu, že jim za posledních pět let nebyl zvýšen plat. Později odborová centrála, která požaduje zvýšení platů pilotů o celkem 22 procent, protest rozšířila na další dva dny.

Už ve středu Lufthansa zrušila 876 spojení, což je zhruba polovina z asi 1800 letů, které běžně vypraví každý den. Výpadky se ve středu podle aerolinek dotkly 100 tisíc cestujících, ve čtvrtek je pocítí ještě o 15 tisíc pasažérů více. Společnost se klienty o rušení letů snaží informovat i pomocí více než 150 tisíc e-mailů a textových zpráv.

Bude pátek mírnější?

V pátek by omezení mělo být o něco menší. Stávka se má týkat spojení na kratší vzdálenost, která startují z Německa. Přinejmenším dálkové lety by se měly uskutečnit všechny. I tak ale dopady protestu znovu pocítí desetitisíce cestujících.

Stejně jako ve středu byly i ve čtvrtek zrušeny čtyři páry letů mezi Prahou a Frankfurtem nad Mohanem s příletem do české metropole v 10:10, 13:45, 17:55 a 22:50 SEČ. Poslední zrušený spoj se měl podle harmonogramu do Německa vracet až následující den, tedy v pátek v 06:55 SEČ. Dále dopravce zrušil spoj mezi Prahou a Mnichovem (přílet do Prahy ve 12:40 a následný odlet ve 13:15 SEČ).

Stávka pilotů, která je již čtrnáctá za posledního dva a půl roku, by tedy měla podle posledních informací skončit místo původního pátku až se sobotní půlnocí. Vedení Lufthansy, kterou každý den stávky přijde na zhruba deset milionů eur (270 milionů korun), vnímá požadavky pilotů jako přehnané. Společnost argumentuje tím, že piloti vydělávají už teď více než je běžné v jiných aerolinkách, a upozorňuje také na závazky vůči ostatním 120 tisícům zaměstnanců.

Pilotům firma nabízí jednání, které by vedl zprostředkovatel. Odboráři ale požadují, aby Lufthansa nejprve navrhla zvýšení platů, které by podle nich mohlo být základem rozhovorů.