Stále víc Čechů si raději auto půjčí, než koupí

Stále víc Čechů upřednostňuje zapůjčení nového auta před koupí. Domácnosti si na takzvaný operativní leasing pořídily jen od ledna do září skoro osm tisíc osobních vozů. V porovnání s loňským rokem jde o 40procentní nárůst. Dvouciferným tempem stoupal i zájem firem.

Video Události
video

Stále víc Čechů si raději auto půjčí, než koupí

Koupit, nebo půjčit? Přibývá řidičů, kteří při pořízení auta dávají přednost druhé variantě a tedy i měsíčním platbám. „Jsou to lidé, kteří preferují pravidelnou obměnu svého vozu. Samozřejmě dominují vozy s částkou někde kolem pěti tisíce korun,“ říká obchodní ředitel HN Car Radek Doner.

Počet lidí, kteří přicházejí do prodejen a zajímají se o operativní leasing, každý měsíc roste. „Členské společnosti poskytly domácnostem na produktu operativní leasing na osobní automobily celkem 2,31 miliardy korun, což je 41% nárůst ve srovnání s rokem 2015,“ konstatuje předseda představenstva České leasingové a finanční asociace Libor Bosák.

Fabia na tři roky za necelých 5 tisíc měsíčně

Například při smlouvě na tři roky si zájemce může pronajmout Škodu Fabii 1,2 TSI za necelých pět tisíc měsíčně, Hyundai i-30 kombi za zhruba 6 a půl tisíce, nebo Seat Alhambra 1,4 TSI za přibližně 9 400 korun. Operativní leasing láká zákazníky, kteří se nechtějí starat o servis a v budoucnu se starat o prodej. Nejčastěji po dvou až třech letech totiž auto mohou vrátit a vyměnit za nový vůz. Nebo ho odkoupit za zůstatkovou cenu.

„Není to příliš výhodné pro lidi, u nichž hrozí, že auto používáním hodně opotřebují. Vozí psy, stavební materiál, zahradní odpad,“ říká redaktor týdeníku Ekonom Petr Korbel. Každé poškození pak totiž uživatel auta musí uhradit na vlastní náklady. Ve smlouvách bývá třeba také stanovený počet kilometrů, který je možné s automobilem najet za dobu pronájmu. Další se doplácí.