Ťok: Na vyřešení problému s akciemi Českých drah je dost času

Ťok: Na vyřešení problému s akciemi Českých drah je čas (zdroj: ČT24)

Problém s nezaknihovanými akciemi Českých drah (ČD) nevyřadí státní společnost z tendrů na provoz na liberalizovaných železničních tratích. Noví dopravci vzešlí ze soutěží by měli začít jezdit nejdříve v letech 2018 a 2019, minimálně rok tak potrvá, než ministerstvo soutěže vypíše, uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle něho tak bude dost času na řešení rozporu mezi novým zákonem o veřejných zakázkách a zákonem o Českých drahách.

Vyčistit tendry od firem s nejasným pozadím – to byl původní záměr novely, která vznikla zhruba před rokem. Teď se ale ukazuje, že zákon dopadne i na ty, na které neměl. Podle právního posudku, který si nechaly udělat České dráhy, je téměř jisté, že podle současného stavu se vítězem tendrů stát nemohou.

Podle zákona o veřejných zakázkách, který platí od října, by totiž měli být z tendrů vyloučeni uchazeči, kteří nemají výlučně zaknihované akcie. České dráhy mají akcie v listinné podobě a podle zákona o Českých drahách je zaknihovat nemohou. Výjimku kvůli podobě akcií v zákoně o zakázkách mají firmy ve vlastnictví obcí či měst, ale ne státní podniky, jako jsou České dráhy.

Spojíme se i s dalšími, kterým může tato nešťastná formulace uškodit, a budeme iniciovat další kroky. Možností je metodické upřesnění ministerstva pro místní rozvoj nebo rychlá novela zákona o veřejných zakázkách.
Dan Ťok

„Zákon podle našeho názoru stanoví jednoznačné pravidlo: vítězem veřejné zakázky se nemůže stát akciová společnost, která nemá výlučně zaknihované akcie. Pokud tedy existuje rozpor mezi zákonem o ČD a zákonem o zadávání veřejných zakázek, pak je nutno zvážit změnu zákona,“ sdělil serveru Lidovky.cz mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Vilém Frček. Tento resort je garantem zákona o veřejných zakázkách.

Ministerstvo pro místní rozvoj na svém webu připomenulo, že akciové společnosti, které nemají výlučně zaknihované akcie a v minulosti se zúčastnily veřejných zakázek, byly upozorněny na problém s účastí v tendrech čtvrt roku před tím, než měly nové předpisy začít platit. Podle ministerstva o omezení účasti v soutěžích věděli od začátku i členové vlády. „Tudíž akciové společnosti, případně jejich majitelé či zřizovatelé, jako například ministerstvo dopravy, měly dostatek času, aby se přizpůsobily situaci některým z doporučených způsobů,“ upozornil resort. 

Problémy s akciemi mají i další

Problémy s akciemi mají podle ministerstva dopravy i jiné státní podniky. V resortu ministerstva průmyslu mají listinné akcie například správce přenosové soustavy ČEPS a operátor energetického trhu OTE. „Spojíme se i s dalšími, kterým může tato nešťastná formulace uškodit, a budeme iniciovat další kroky. Možností je metodické upřesnění ministerstva pro místní rozvoj nebo rychlá novela zákona o veřejných zakázkách,“ uvedl Ťok. Míní však, že je dost času problém vyřešit, než se budou vypisovat tendry.

Poslanec ČSSD Jan Birke ale prohlásil, že Ťok zlehčuje problém s vyloučením Českých drah z výběrových řízení. „Času na přijetí novely zákona o veřejných zakázkách nebo změnu zákona o Českých drahách je v tuto chvíli zoufale málo,“ uvedl. Problém zaknihování akcií Českých drah se netýká jen dálkové dopravy, upozornil Birke. „Právě v regionální dopravě jsou už dnes vyhlášena takzvaná notifikační řízení. To znamená, že kraje mohou již v roce 2017 vyhlásit nabídková řízení a České dráhy se těchto soutěží nebudou moct zúčastnit,“ tvrdí.

Situací by se podle Birkeho měl zabývat sněmovní hospodářský výbor. Poslanec soudí, že nejzazší termín pro přijetí legislativních úprav je květen.

Na problém ohledně zákona o veřejných zakázkách poukázal v pátek premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Oslovil Ťoka s dotazem, zda zákon ohrožuje České dráhy v přístupu do veřejných soutěží. Premiér požadoval, pokud se riziko potvrdí, od ministra návrh řešení. Ťok v pátek odpověděl, že žádný důvod vylučovat České dráhy z veřejných soutěží není.

Otevírání trhu se podle nejnovějšího materiálu ministerstva dopravy týká v nejbližší době šesti linek. Nejdříve má nový dopravce zahájit provoz na trase Plzeň–Most, a to od letošního prosince. Ministerstvo chce provoz na této neelektrifikované trati zadat společnosti GW Train Regio, která nabídla ve zrušeném výběrovém řízení nejnižší cenu.