Volkswagen zruší 30 tisíc pracovních míst. Hlavně v Německu, ale i jinde ve světě

Německá automobilka Volkswagen chce v příštích letech celosvětově zrušit 15 procent pracovních míst. Celkově jde o 30 tisíc míst do roku 2025, z toho více než dvě třetiny v Německu. Plán, který představilo vedení společnosti, má automobilce pomoci od roku 2020 ušetřit ročně 3,7 miliardy eur (100 miliard korun), zlepšit ziskovost její hlavní divize a získat po emisním skandálu finance na přesun k elektrickým a samořídicím vozům.

Video Zprávy ve 12
video

Volkswagen během příštích pěti let zruší 30 tisíc pracovních míst

Koncern Volkswagen zaměstnává podle agentury DPA po celém světě více než 624 tisíc lidí, z toho v Německu 282 tisíc, kde se bude rušit 23 tisíc pracovních míst. Kromě Německa počítá automobilka s rušením pracovních míst v Severní Americe, Argentině a Brazílii.

Zároveň hodlá Volkswagen investovat vysoké částky do budoucnosti. Hlavní značka VW by měla v německých závodech v příštích pěti letech vynaložit 3,5 miliardy eur, zaměří se hlavně na výrobu elektrických vozů a na nové digitální aktivity. Díky tomu tak vznikne v Německu devět tisíc nových pracovních míst.

Dohoda o snižování nákladů a o investicích, kterou vedení uzavřelo se zástupci odborů, otevírá cestu pro vytvoření nové strategie, uvedl ředitel značky VW Herbert Diess. Tato strategie by měla být představena v nadcházejících týdnech, napsala agentura Reuters.

Dobrovolné odchody, ne vyhazovy 

Generální ředitel skupiny Matthias Müller uvedl, že plán je „největším reformním balíčkem v historii hlavní značky“. Snižování počtu pracovních míst by mělo být založené na dobrovolném odchodu, třeba v podobě předčasného důchodu, a ne na propouštění. Díky snížení počtu zaměstnanců se má produktivita v německých závodech zlepšit o 25 procent.

„Má to spojitost s tlakem státu na ekologičtější motory, na výrobu motorů s minimálními emisemi. Myslím, že kauza dieselgate celou záležitost jenom urychlila a Volkswagen se bude mnohem rychleji snažit přejít k elektromotorům.“

Erich Handl

šéfredaktor Automakers.cz

Jiný člen koncernu, mladoboleslavská Škoda Auto, má ale opačné starosti. Nedávno oznámila rozšíření výroby v závodě v Kvasinách a zahájila i masový nábor zaměstnanců. „Škodovka na rozdíl od výroby Volkswagenu v Německu je vysoce efektivní, a myslím si, podobné problémy, které jsou dány třeba vztahy s odbory a dalšími, v současné době nemá,“ podotknul šéfredaktor portálu Autoweek.cz Vladimír Rybecký.

V budoucnu by se to ale mohlo změnit. Pokud bude koncern snižovat výrobu konvenčních motorů, mohlo by to podle odborníků ovlivnit i Škodovku. Snížit by se mohl třeba odbyt součástek, které vyrábí ve Vrchlabí.

Koncern Volkswagen výrazně postihl skandál s manipulacemi při měření emisí. Volkswagen loni v září přiznal, že po celém světě nainstaloval do zhruba 11 milionů naftových aut software, který manipulaci umožňuje. Při jízdě pak auta produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech. Aféra se mimo jiné týká asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto. Urovnání skandálu koncern přijde na mnoho miliard eur.