Elitní vlaky na Slovensku nebudou válčit s Regiojetem nízkými cenami

Návrat vlaků Intercity na trať mezi Bratislavou a Košicemi  bude pro jejich provozovatele Železniční společnost Slovensko (ZSSK) znamenat, že se obnoví boj na dvou frontách. Navzdory tomu, že bude muset bojovat jak s konkurenčním Regiojetem, tak i s levnými rychlíky, které provozuje sama ZSSK, nechce se dopravce podbízet cenou. Cenová válka přitom předcházela letošnímu lednovému zrušení spojů Intercity.

Vlak Intercity
Zdroj: ČTK Autor: Jan Koller

Kdysi představovaly vlaky Intercity na trase Bratislava–Košice spojení rychlé, pohodlné, ale také drahé. Cenová válka s Regiojetem to změnila, jenomže také vedla k úplnému zániku rychlých spojů ZSSK. Od prosince začne státem ovládaný dopravce své prestižní vlaky znovu vypravovat. Pokusí se ale zaujmout cestující jinak než nízkou cenou.

Nejlevnější jízdenky na vlaky IC budou stát 15,90 eura (429 Kč), což je téměř o třetinu více, než na kolika začíná jízdné Regiojetu, na který se prodávají lístky od 12,10 eura (327 Kč). ZSSK doufá, že s takovým modelem se jí bude dařit lépe, než když během roku 2015 čelila konkurentovi snižováním cen na obdobnou úroveň, za jakou jezdil on. Výsledkem byl ztrátový provoz, čímž ZSSK vysvětlovala lednové zrušení Intercity.

„Naší ambicí je být v provozním zisku už v prvním roce fungování a kvalitními službami a marketingem zvýšit počty cestujících a později i kapacity tak, abychom 'černých' čísel dosáhli ve čtvrtém roce fungování,“ uvedl generální ředitel ZSSK Filip Hlubocký.

Vlaky Intercity by paradoxně mohly převzít některé cestující z rychlíků, které provozuje rovněž ZSSK. Oproti Intercity provozovaným na komerční bázi jezdí rychlíky na státní objednávku. Základní jízdné v nich bude vyšší než nejnižší cenová úroveň vlaků Intercity. V rychlíkových spojích ale platí a nadále bude platit tzv. bezplatná přeprava, kdy mohou děti, studenti a senioři cestovat vlakem zdarma.

Slovenské vlaky Intercity budou jezdit od 11. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád. ZSSK počítají s tím, že v každém směru vypraví dva vlaky. Zastavovat budou na cestě z Bratislavy do Košic pouze v Trnavě, Žilině, Popradu a Kysaku, vynechají tedy i Trenčín či Liptovský Mikuláš, kde původní vlaky Intercity zastavovaly. To jim ovšem také zaručí nebývalou rychlost, z Bratislavy do Košic dojedou za 4 hodiny 42 minut. Dosud nejrychlejší bylo cestování vlakem mezi oběma městy v roce 2013, kdy se podařilo stlačit jízdní dobu o minutu pod pět hodin.

Regiojet, který bude na trase nejlevnější, bude podle návrhu jízdního řádu Železnic Slovenské republiky zaostávat za Intercity o půl hodiny, na rozdíl od nich však obslouží i menší města a obce na trase, včetně Vrútek nebo Štrby. Návrat komerčních vlaků ZSSK soukromý dopravce kritizoval, poukazoval, že vzhledem k tomu, že rychlíky k sobě stahují cestující s příslibem jízdného zdarma, nemůže současně s nimi fungovat se ziskem více komerčních vlaků. Regiojet přitom mezi Bratislavou a Košicemi denně vypravuje tři páry vlaků.

Mluvčí skupiny Student Agency, do které Regiojet patří, Aleš Ondrůj uvedl, že „pokud by stát dopustil, nebo dokonce nařídil ZSSK postup, který povede k poškozování podnikání Regiojetu“, z klíčové slovenské trasy by se dopravce stáhl.