Stát podpoří elektromobily a další alternativní pohony. Nové dotace půjdou obcím a krajům

Auta s alternativním pohonem, jako jsou elektromobily, ale i vozy jezdící na plyn, získají novou podporu ze strany státu. Určena bude obcím a krajům. O příspěvek mohou žádat v programu Životní prostředí. Připraveno bude celkem sto milionů korun, suma se ale může zvýšit. V příštím roce by dotaci mohli získat i jednotlivci.

Video Zprávy ve 12
video

Podpora alternativních aut. Stát připravil dotace pro obce či kraje

Obce i jimi řízené organizace mohou peníze využít například na nákup obecních osobních aut. U elektromobilů bude podpora pro osobní auta do 3,5 tuny činit 220 tisíc korun, u plug-in hybridů (auta, která lze dobíjet i z běžné zásuvky) 200 tisíc a u vozů na zemní plyn 50 tisíc. Příjem žádostí potrvá do konce března příštího roku.

„Vyhrazených 100 milionů plánujeme rozdělit v poměru 80:20, kde větší část prostředků by měla směřovat na elektromobily a plug-in hybridy a druhá část na auta s pohonem na CNG,“ uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Ministerstvo je v případě zájmu připraveno dotaci navýšit, a to až na 150 milionů korun.

Cílem je podle ministra snížení znečištění ovzduší, zejména ve městech, snížení hladiny hluku a také podpora poptávky po alternativních pohonech. Se zástupci výrobců a dovozců aut, energetických a plynárenských společností podepsal memorandum o spolupráci na podpoře rozvoje alternativních pohonů.

Richard Brabec

Richard Brabec

ministr životního prostředí

„Obce, kraje a jejich organizace jsou vhodnou cílovou skupinou pro pilotní projekt, protože najedou mnoho kilometrů. Obměna jejich vozového parku za ekologická vozidla tedy zvýší i efekt vynaložených peněz do čistoty ovzduší a životního prostředí.“

Richard Brabec

ministr životního prostředí

ČTK zjistila v anketě mezi radnicemi, že vypsání dotace je pro některá města dobrou zprávou. Nákup takových aut mají v plánu, o dotaci budou tedy uvažovat. Někde se ale musí ještě seznámit s podmínkami.

Nákup vozů s alternativním pohonem plánuje například Liberecký kraj i město Liberec. „I proto jsme letos žádná auta nenakupovali, i když v rozpočtu byla. Chceme si promyslet, jestli by nebylo lepší je nakoupit s touto dotací,“ řekl náměstek libereckého primátora Jan Korytář (Změna pro Liberec). Jestli radnice koupí vozy na zemní plyn (CNG) nebo elektromobil, zatím neví. Záleží na ceně a provozních nákladech. Liberecký krajský úřad nyní využívá jeden elektromobil a pro příští rok zvažuje výměnu jednoho služebního vozu za auto na zemní plyn.

Naproti tomu Jablonec nad Nisou o něčem podobném neuvažuje a vzhledem k horským podmínkám sází podle mluvčí magistrátu Markéty Hozové na klasická auta.

Ostrava, která auta s alternativním pohonem využívá už nyní, zájem o dotaci má. Podle mluvčí magistrátu Andreji Vojkovské osloví ohledně požadavku na obměnu vozového parku všechny své obvody a organizace a poté pošle ministerstvu souhrnnou žádost. Podle loňských požadavků obvodů a organizací by Ostrava měla zájem zhruba o třicet vozidel. Před časem dostali její strážníci deset aut na zemní plyn.

Možnost dotace zvažuje i Děčín nebo Aš na Chebsku, která by použila elektromobil zřejmě jako referentské auto. „Výše podpory nás příjemně překvapila, určitě se budeme snažit ji využít,“ řekl tajemník ašského městského úřadu Václav Stašek. Děčín by dotaci také rád využil, ale teprve zjišťuje konkrétní podmínky, řekla ČTK mluvčí děčínského magistrátu Markéta Lakomá.

Ještě do konce roku chtějí elektromobil pořídit Litoměřice. Plzeň by potřebovala zhruba pět aut s alternativním pohonem ročně. „Zatím není rozhodnuta, zda o dotaci požádá, bude se tím zabývat v pátek,“ uvedla mluvčí plzeňské radnice Eva Barborková.

Video Události
video

Stát podpoří elektromobily

Na českých silnicích je alternativních vozů málo

Zájem o vozy s alternativním pohonem v Česku je zatím obcně spíš malý. „Zákazníci jsou dost konzervativní, v nějaké větší míře nemigrují k technologickým novinkám,“ podotknul autoblogger Jan Blažek.

Kupující také musí počítat s vyššími výdaji na pořízení vozu. Nejlevnější elektromobily na českém trhu začínají na více než 600 tisících korunách. Zhruba 640 tisíc stojí VW e-up!, Nissan Leaf vyjde na 730 tisíc a loni nejprodávanější BMW i3 na více než 900 tisíc korun. Nové vozy s konvenčním spalovacím motorem se oproti tomu dají pořídit od zhruba 200 tisíc korun.

Problém českým zákazníkům může dělat především slabé pokrytí dobíjecích stanic. Jízdu na delší vzdálenosti, například po dálnicích, si zatím musí řidiči elektromobilů dobře plánovat. Naopak ve městech se už dá s takovým autem jezdit výhodněji. 

„Zatímco ostatní auta mají ve městě většinou nejvyšší spotřebu, tak elektromobil díky schopnosti rekuperace energie je ve městě téměř nejúspornější,“ přiblížil šéfredaktor Úsporně.info Marek Tomíšek s tím, že ještě úsporněji se dá jet na okreskách.

Ministerstvo si v rámci Národního akčního plánu čisté mobility slibuje až šestinásobný nárůst počtu elektromobilů do roku 2020. U plug-in hybridů pak ještě výraznější. Skokově by se měl jejich počet zvýšit z aktuálních 250 vozů až na 11 tisíc.

Už dříve vypsalo jeden dotační program ministerstvo průmyslu a obchodu, v němž mohli o příspěvek na pořízení vozů s alternativním pohonem žádat podnikatelé. Vyčerpali zhruba polovinu z osmdesáti milionů, které byly připravené.