Tržby v maloobchodě (bez aut) v září zpomalily meziroční růst na 4,7 procenta ze srpnových osmi procent. Zatímco v srpnu bylo ale letos o dva pracovní dny více než loni, počet zářijových pracovních dní byl stejný. Meziměsíčně se maloobchodní tržby zvýšily o 0,6 procenta, vyplývá z informací Českého statistického úřadu (ČSÚ).
Navzdory rostoucí důvěře spotřebitelů maloobchod zpomalil
Maloobchodní tržby v Česku sice podle analytiků pokračují v příznivém tempu, jejich meziroční dynamika nicméně začíná narážet na relativně vysokou srovnávací základnu z minulého roku. Podle odhadů některých ekonomů tak může i dále mírně zpomalovat, jiní zůstávají optimističtí a předpokládají, že se v dalších měsících naopak opět oživí.
Ekonomové se každopádně shodují na tom, že celkově by dynamika měla zůstat nadále příznivá. A to díky spotřebitelské důvěře, která se nachází poblíž svých historicky nejvyšších hodnot. Očekávají tak, že tržby i v prosinci dále porostou.
„Vysoká důvěra spotřebitelů je způsobena především příznivým vývojem na trhu práce, kde se míra nezaměstnanosti nachází na své nejnižší úrovni za posledních dvacet let. To společně s rostoucími mzdami zlepšuje finanční situaci domácností, jejich důvěru v budoucí ekonomický vývoj a ochotu více spotřebovávat,“ komentuje vývoj hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler.
Spotřeba tak postupně zrychluje jak pro potravinářské, tak nepotravinářské zboží. „Meziroční dynamika v posledních dvou letech se vzhledem k tomu postupně vrátila k předkrizovým hodnotám roku 2007,“ dodává Seidler. Podle hlavního ekonoma Generali Investments Jaromíra Jáče se tak maloobchodní sektor může těšit na to, že „předvánoční čas přinese velmi slušné tržby včetně solidního meziročního nárůstu“.
Ne celý růst disponibilního příjmu však domácnosti utratí za spotřební zboží. Velkou část investují do nemovitostí, připomíná analytiky Komerční banky Viktor Zeisel. „Nicméně ceny rezidenčních nemovitostí tento rok výrazně akcelerovaly, a proto se domníváme, že již nebudou tak lákavou investicí. Více prostředků tak zbyde pro spotřebu,“ konstatuje.
Dobré výsledky maloobchodu se odrazí v růstu HDP
Dobré výsledky maloobchodu by se však měly podle ekonomů odrazit do růstu HDP. „Očekáváme, že po škobrtnutí v druhém čtvrtletí domácí spotřeba znovu přidá a za celý letošní rok vykáže růst o 2,4 procent, čímž přispěje do růstu HDP 1,1 procentního bodu,“ dodává Zeisel.
Nejvyšší tempo růstu zaznamenal tradičně internetový a zásilkový prodej, který si proti loňsku polepšil o 21,5 procenta. Tržby rostly i ve specializovaných prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, domácnost a s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím. Lidé více nakupovali jak v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin, tak v prodejnách specializovaných.
Prodeje naopak klesly obchodům s počítačovým a komunikačním zařízením, a to o 5,9 procenta. Pokles o 1,7 procenta pak vykázal prodej oděvů a obuvi.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel v září klesly meziměsíčně o 1,4 procenta. Ve srovnání s loňským zářím se očištěné tržby zvýšily o čtyři procenta. „Meziročně neočištěné tržby za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů vzrostly o 3,5 procenta a za opravy o šest procent,“ uvedli statistici.
Za celé třetí čtvrtletí se v maloobchodě bez aut tržby očištěné o kalendářní vlivy meziročně zvýšily o 5,1 procenta, bez očištění pak o 4,7 procenta. Neočištěné tržby za prodej pohonných hmot vzrostly proti loňsku o 6,8 procenta, za nepotravinářské zboží o 6,6 procenta a za potraviny o 1,5 procenta.