Milionová pokuta kvůli mýtu. Antimonopolní úřad trestá Ťokův resort za prodloužení smlouvy

Za prodloužení smlouvy s Kapschem na mýto bez otevřeného tendru dostalo ministerstvo dopravy pokutu jeden milion korun od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Pokuta zatím není pravomocná. Ministerstvo pokutu respektuje, o odvolání se ještě rozhodne. Úřad však ještě bude rozhodovat o žádosti společnosti Sky Toll, která chce, aby antimonopolní úřad dokonce uložil zákaz plnění smlouvy.

Podle předsedy antimonopolního úřadu Petra Rafaje se ministerstvo dopravy dopustilo správního deliktu, když uzavřelo dodatky ke smlouvě s Kapschem v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by byly splněny podmínky pro jeho využití.

„Zadavatel si stav technické exkluzivity ve prospěch vybraného uchazeče, jímž využití jednacího řízení odůvodňoval, vytvořil sám, konkrétně uzavřením smluv se skupinou Kapsch v roce 2006,“ uvedl Rafaj. Ministerstvo proti rozhodnutí může ještě podat rozklad.

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj

Petr Rafaj

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

„Už v roce 2006, když byly uzavřeny smlouvy, byla zajištěna technická exkluzivita ve prospěch uvedené firmy (Kapsch).“

Petr Rafaj

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Ministerstvo dopravy rozhodnutí respektuje, ještě ho však prostudují právníci a poté se resort rozhodne, zda se proti zaplacení pokuty odvolá, řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Zároveň Ťok upozornil, že v odůvodnění antimonopolní úřad uvedl, že ministerstvo pochybilo již v letech 2005 a 2006 při podpisu smlouvy s Kapschem a že se v posledních letech naopak snažilo situaci napravit.

Úřad vede ohledně mýta ještě druhé řízení na základě podání společnosti SkyToll, která chce, aby úřad plnění smlouvy mezi ministerstvem a Kapschem zakázal. Firma SkyToll, která provozuje slovenský mýtný systém, se proti prodloužení smlouvy státu s Kapschem staví dlouhodobě a už dříve oznámila, že postup ministerstva dopravy napadne.

Kritizovali ho i zástupci opozice a koaliční ČSSD, a to kvůli tomu, že ministerstvo nezajistilo provoz mýta po skončení letošního roku prostřednictvím otevřené soutěže.

Smlouva na provozování mýtného končí v prosinci

Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Prodloužení dosavadní smlouvy podle ministra Dana Ťoka otevře cestu k přípravě otevřené a technologicky neutrální soutěže na další správu mýtného systému.

Nový dodatek má zároveň umožnit hladký přechod systému na nového provozovatele. Za předpokládané tříleté prodloužení smlouvy získá Kapsch nejvýše 5,269 miliardy korun.

Postupu ministerstva se nyní v tiskových prohlášeních zastaly například sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia a Svaz průmyslu a dopravy. „Považujeme za správný krok, že ministerstvo dopravy zajistilo nepřerušený výběr mýta i po konci roku 2016. V opačném případě by se Česká republika stala eldorádem dalších tisíců kamionů z celé Evropy a daňoví poplatníci by navíc přišli o miliardy korun,“ uvedl prezident svazu Jaroslav Hanák.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy korun.