Ministerstva dopravy a financí dají krajům 2,6 miliardy na vlaky

Praha - Financování regionální železniční dopravy na rok 2013 letos zřejmě nebudou provázet spory. Nakonec se ministerstva financí a dopravy dohodla na vyplacení plné částky 2,6 miliardy korun jako podpory krajům pro objednávky vlaků, jak potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. V této chvíli jde o předběžnou dohodu mezi ministry, kterou musí ještě posvětit vláda. V loňském roce přitom resort financí odmítal celou částku vyplatit.

„Peripetie z loňského roku by se již neměly opakovat, nebudeme muset shánět peníze navíc, protože je dostaneme v plné výši,“ prohlásil Novák. Roční dotace krajům zajišťuje memorandum, které zástupci krajů podepsali s vládou Jana Fischera v roce 2009. Po dobu deseti let měly mít kraje zaručeno 2,6 miliardy korun. Podle ministra financí Miroslava Kalouska ale není tato dohoda právně závazná.

Právě diskuse a spory o dotaci pro rok 2013 trvají delší dobu. Jak uvedl šéf nejsilnější odborové centrály na železnici - Odborového svazu dopravy Jaroslav Pejša, dnes bude vláda projednávat materiál, ve kterém je pro osobní regionální dopravu vyčleněno v rámci kapitoly ministerstva dopravy 2,6 miliardy korun. Zhruba 300milionový výpadek financování pro letošní rok pokryly podle Pejši z úspor ministerstvo dopravy, České dráhy, Správa železniční dopravní cesty a jednotlivé kraje.

Jednotlivé kraje za objednávku vlaků zaplatí každý rok zhruba osm miliard. Příspěvek slouží k dorovnání prokazatelné ztráty z provozování osobní dopravy. Cena jízdenek totiž pokryje jen část nákladů, uvedl Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah, ke kterým většina dotací na železniční dopravu směřuje. Ztrátu z regionální dopravy zpravidla dopravcům hradí kraje, dálkovou železniční dopravu spolufinancuje ministerstvo dopravy z rozpočtu.