Toyota je královnou mezi automobilkami

Tokio - Automobily se značkou Toyota jsou synonymem spolehlivosti, neboť v různých přehledech se pravidelně umisťují mezi vozy s nejmenším počtem poruch. Na druhou stranu však má japonská továrna, založená 28. srpna 1937, na svém kontě jen málo modelů, které by se staly legendami. I tak se automobilka, jejíž počátky je možné vystopovat na konci 19. století, se v posledních letech přetahuje s americkým koncernem General Motors o pozici největšího výrobce automobilů na světě. Američany Toyota dokonce v roce 2008 již předstihla, v roce 2011 ale byly její výrobní závody těžce zasaženy zemětřesením v Japonsku a záplavami v Thajsku, takže vedoucí pozici přepustila zpět GM. Nyní ale Toyota opět kraluje.

Automobilce Toyota patří hned několik světových prvenství. V roce 1957 například podnikla nesmírně důležitý krok, když se stala první japonskou automobilkou, která se pokusila vyvážet své výrobky do USA. Dnes továrna například patří k průkopníkům populárního hybridního pohonu. První kusy modelu Prius, který kombinuje benzinový a elektrický motor, se prodaly už před patnácti lety. K priusům se postupně přidaly i další modely a dnes může jezdit na elektřinu i benzin také majitel malého yarisu.

Na začátku byly tkalcovské stavy 

Jako u řady dalších japonských firem stál na začátku automobilového gigantu jeden muž. Sakiči Toyoda (1867-1930) pocházel z rodiny pěstitele bavlny a tkalce, už jako mladík se ale začal věnovat vylepšování tkalcovských stavů. První patent získal ve 24 letech a do konce života jich přihlásil několik stovek, což jej řadí mezi desítku nejinvenčnějších Japonců všech dob. Obchodně se Toyodovi ale zpočátku příliš nevedlo, obrat přišel koncem 90. let 19. století s plně automatizovaným stavem.   

Díky nižší ceně se mu podařilo prorazit a v roce 1926 založil společnost Toyoda Automatic Loom Works. O tři roky později se, krátce před smrtí, dožil úspěchu, když britská firma Platt Brothers koupila jeho patenty za sto tisíc liber (v dnešních cenách by to bylo přes osm milionů dolarů). Po Sakičiho smrti převzal firmu jeho nejstarší syn Kiičiró (1894-1952). Strojní inženýr, který měl zkušenosti z cest po Evropě a USA, kde studoval i ve Fordových továrnách, navázal na otcovo rozhodnutí a rozšířil záběr firmy o výrobu automobilů.

Toyoda Standard Sedan AA
Zdroj: BsBsBs/Wikipedia

Automobilová divize Toyodových závodů existovala už od roku 1933, až v roce 1937 se ale osamostatnila. Získala i nový název - úpravou původního jména vznikla Toyota. Důvodem prý bylo to, že v jednom ze systémů japonského písma je možné jej zapsat osmi znaky a osmička je v Asii šťastné číslo.

Nová firma slušně prosperovala - nebyla sice první japonskou automobilkou, měla ale potřebné zázemí a není divu, že před válkou dosáhla měsíční produkce 1 000 vozů. Za druhé světové války pak továrna vyráběla nákladní vozy a ke konci ji vážně poškodil americký nálet. Po roce 1945 se Toyota jen obtížně vzpamatovávala, až v roce 1949 povolili spojenci produkci vozů pro soukromou potřebu. Otěže firmy tehdy převzal Ejdži Toyoda, synovec zakladatele, který rozhodl o exportu do USA.   

První model Crown byl sice fiaskem, další ale uspěly a ukázaly, že japonské výrobky už nemusí nést punc nekvalitního zboží. Na kvalitu a spolehlivost Toyoty vsází dodnes, v historii továrny se tak najde jen několik modelů, které by se mohly počítat k legendám. K výjimkám patří kupé 2000 GT z roku 1966, dobré jméno mají terénní land cruisery. Na začátku 80. let se Toyota, dosud vyrábějící auta spíš pro střední třídu, rozhodla soustředit i na trh luxusních vozů. První vůz se značkou Lexus se představil v roce 1989 a přes počáteční nedůvěru se stal nejprve v USA a později i v Evropě konkurentem značek Mercedes či BMW.

Firma se bez větších úspěchů pokoušela i o formuli 1 

Ačkoliv se účast Toyoty v motoristických závodech datuje od sedmdesátých let, nedá se mluvit o velkých úspěších. Toyota se účastní několika motoristických soutěží jako Toyota Racing Series, Formula Nippon, Formula 3, NHRA, Grand Am, USAC, SuperGT nebo NASCAR . Asi doposud největším úspěchem bylo, když v sezoně 1990 vyhrál světovou rallye Carlos Sainz v modelech Celica či Corolla. 

Toyota se proháněla i na okruhu F1. Její vstup do formule 1 byl oznámen již v roce 1999. Nakonec, po mnoha testech s jejich prototypem TF101, tým debutoval v roce 2002. Nový tým byl vytvořen na základech evropské organizace Toyota Motorsport. Ale ani bratr slavného Michaela Schumachera Ralf nedokázal získat Toyotě věhlas v tomto sportu a po sezoně 2009 vedení automobilky oznámilo, že ve formuli 1 končí.

Ralf Schumacher
Zdroj: Martin Pettitt/Wikipedia

V roce 2011 tsunami odnesla půl zisku Toyoty

Firma dnes prosperuje a sedí na trůně největšího výrobce světa. Nedávno se ale musela vyrovnávat s velkou ztrátou. Ničivé zemětřesení v březnu 2011 poškodilo továrny na výrobu automobilových součástek v severovýchodní části Japonska. Nedostatek součástek pak spolu s výpadky elektřiny přiměl všechny japonské automobilky k přerušení či omezení produkce v domácích montážních továrnách. Toyota tak přišla o pozici největší automobilky na světě, kam se opět vrátila americká společnost General Motors. GM tuto pozici držela od roku 1932 až do roku 2008, kdy ji z první příčky sesadila právě Toyota. 

Vydáno pod