Mezi Bratislavu a Košice se vrátí státní IC vlaky. Podle RegioJetu se ale více dopravců neuživí

Slovenský státní železniční dopravce Železničná spoločnosť Slovensko v prosinci obnoví provoz vlaků vyšší kategorie InterCity (IC) mezi Bratislavou a Košicemi. Státní dopravce spoje na trati zrušil v lednu po více než roce od vstupu českého dopravce RegioJet na tuto trať. Úkolem bude dostat provoz IC vlaků do zisku. RegioJet ale upozorňuje, že zde nemůže fungovat se ziskem více komerčních vlaků. Hrozí odchodem.

„Zkušenosti od zastavení IC vlaků ukázaly, že po takovémto produktu je poptávka, a proto jsme se rozhodli obnovit IC vlaky na komerčním základě,“ uvedl slovenský ministr dopravy Árpád Érsek.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) i po zrušení IC vlaků provozuje mezi Bratislavou a Košicemi státem dotované rychlíky, ve kterých mohou děti, studenti a senioři jezdit zdarma. Jízda tímto typem vlaků ale trvá déle než bývalými soupravami IC nebo vlaky RegioJetu.

Ministr dodal, že úkolem ZSSK bude dostat do zisku provoz IC vlaků, které budou jezdit dvakrát denně v obou směrech. V minulosti však byly tyto vlaky ztrátové.

RegioJet prohlásil, že odejde, když by to mělo poškodit jeho podnikání

RegioJet rozhodnutí slovenského ministerstva kritizoval. Vzhledem k bezplatnému cestování vybraných skupin pasažérů v rychlících podle RegioJetu nemůže na zmiňované trati fungovat se ziskem více komerčních vlaků.

„Pokud by ale stát dopustil nebo dokonce nařídil ZSSK postup, který povede k poškozování podnikání RegioJetu a dalších dopravců, kteří si musí na svůj provoz vydělat, v takovém případě RegioJet z trasy Bratislava–Košice odejde,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Na provoz IC vlaků ZSSK ani v minulosti nepobírala dotace. Na vlastní komerční riziko přepravuje cestující mezi Bratislavou a Košicemi také RegioJet, který v srpnu na této trati zdražil nejnižší jízdné. Po vstupu RegioJetu na trať ZSSK jízdné v IC vlacích zlevnila.

Návrat IC vlaků na trať prosazovala koaliční SNS

Obnovení vlaků IC prosazovala nacionalistická Slovenská národní strana (SNS), která je součástí koaliční vlády premiéra Roberta Fica. Předseda SNS a nynější šéf slovenské sněmovny Andrej Danko se před březnovými volbami ostře ohradil vůči podnikání RegioJetu na Slovensku s odůvodněním, že nejde o slovenskou firmu.

Postup ZSSK při provozu IC vlaků prověřoval na podnět RegioJetu slovenský antimonopolní úřad (PMÚ). Úřad letos v létě oznámil, že ZSSK nezneužila svého dominantního postavení na trhu formou podnákladových cen.