Stěhování výroby letadel do Ruska padá. Zůstane v Kunovicích, slíbili majitelé

Výroba letadel v kunovickém Aircraft Industries zůstane. Po jednání s ministrem průmyslu Janem Mládkem (ČSSD) to přislíbili majitelé společnosti. Kvůli zvažovanému přesunu výroby do Ruska v závodě odbory držely stávkovou pohotovost. Minulý pátek ji odvolaly poté, co společnost uhradila zaměstnancům benefity. Vůli pokračovat ve výrobě v Česku má společnost potvrdit dopisem adresovaným ministru průmyslu.

Kvůli nedostatku zakázek je nyní zhruba 200 zaměstnanců společnosti bez práce a pobírá 60 procent platu. „Brzy bude poptávka po 11 letadlech do Ruské federace. Problém je v tom, že ta letadla jsou již rozpracovaná a je zapotřebí dalších zakázek. Nejsem si jist, jestli to bude znamenat, že všech těch dvě stě lidí začne pracovat,“ uvedl Mládek. V závodu pracuje více než 900 lidí.

Pozitivněji hodnotí vývoj situace prezident Odborového svazu Kovo Jaroslav Souček. Podle něj majitelé společnosti uvedli, že kromě zakázek pro ruský trh jsou rozjednané obchody i pro čínský trh, do plné zaměstnanosti by se tak kunovický výrobce měl dostat od listopadu.

Problémy Aircraft Industries vznikly loni kvůli situaci v Rusku, kam posílá většinu strojů. Letadla z Kunovic na ruském trhu výrazně podražila kvůli propadu hodnoty rublu vůči dolaru. Loni firma do Ruska nedodala jediný stroj, celkem prodala jen čtyři letadla do Bangladéše a Alžírska. Letos dodala pět letadel, všechna do Ruska.

Modernizovaný dopravní letoun L-410 NG
Zdroj: ČTK
Autor: Dalibor Glück

Zachování výroby letadel L-410 firmy Aircraft Industries (AI) v Kunovicích na Uherskohradišťsku podpořil již v neděli při své návštěvě Zlínského kraje také premiér Bohuslav Sobotka. Předseda vlády o dění ve firmě jednal se zástupci odborových svazů, protože jak uvedl předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula, situace v podniku je vážná.

Zaměstnanci továrny minulý týden ve středu vyhlásili stávkovou pohotovost kvůli obavě z útlumu výroby a jejího převedení do Ruska, odkud jsou majitelé firmy. Odvolali ji v pátek poté, co společnost podle odborářů uhradila závazky v podobě dluhů na benefitech vůči zaměstnancům. 

Vedení firmy v polovině září zároveň potvrdilo, že modernizovaný dopravní letoun L-410 NG (New Generation) se skutečně bude vyrábět v Kunovicích na Uherskohradišťsku. Dokončení certifikačních zkoušek je naplánováno na první čtvrtletí příštího roku. Firma kvůli letounu investovala do nového vybavení a připravuje zahájení sériové výroby v Kunovicích.

Aircraft Industries je pokračovatelem výroby letounů řady L- 410

Historie společnosti Aircraft Industries, a. s. se začala psát 16. září 2004. Firma je účelově založenou společností pro vybrané perspektivní projekty leteckého průmyslu. V roce 2005 odkoupila konkurzní podstatu Leteckých závodů Kunovice, v následujícím roce obnovila výrobu dopravních dvoumotorových letadel L-410. V roce 2008 do společnosti vstoupil ruský akcionář, těžařský holding UGMK, který získal 51 procent akcií, zbylých 49 procent držela česká obchodní společnost PAMCO INT. Nyní je jako jediný akcionář zapsána společnost UGMK-Holding.

Aircraft Industries navazuje na více než sedmdesátiletou tradici závodu na leteckou výrobu v Kunovicích. Hlavním produktem firmy jsou dvoumotorové turbovrtulové letouny řady L-410. Je největším výrobcem civilní letecké techniky v České republice.

Firma se od loňska potýká s problémy kvůli nedostatku zakázek. Od května čelí kunovický výrobce návrhu na insolvenci, který podala společnost Aero Vodochody Aerospace. Česká televize tehdy uvedla, že dluhy Aircraft Industries převyšují 400 milionů korun. Aircraft Industries několika věřitelům částky již uhradila, Aero Vodochody vzalo insolvenční návrh zpět. Řízení však nadále pokračuje.

Koncem minulého týdne odboráři firmy odvolali stávkovou pohotovost, kterou vyhlásili 14. září. Aircraft Industries uhradila závazky vůči zaměstnancům, kterým dlužila na benefitech, jako jsou stravenky a flexi pasy, několik milionů korun. Zaměstnanci se také obávali útlumu výroby a jejího přesunu do Ruska.

Od loňského prosince bylo zhruba 350 zaměstnanců továrny na nucené dovolené, jejich počet se ale snižuje (nyní jich je kolem 200). Aircraft Industries doplácí na problémy v Rusku, kam posílá většinu svých strojů. Letadla z Kunovic ale na ruském trhu výrazně podražila kvůli propadu hodnoty rublu vůči dolaru. V Rusku se mluvilo také o tom, že by se výroba L-410 mohla přenést do této země, odkud jsou i majitelé Aircraft Industries. Loni v červenci firma podepsala dohodu s Uralským závodem civilního letectví (UZGA), která určuje směr budoucí spolupráce.

Prodej do Ruska se tlumí

V roce 2013 společnost prodala 20 letadel, a to převážně do Ruska, v roce 2014 jich bylo podle opravených údajů ve výroční zprávě za loňský rok 13 a loni pouhá čtyři - tři do Bangladéše a jedno do Alžírska. Letos firma prodala zatím pět strojů, které zamířily do Ruska.

Letos se Aircraft Industries dohodla na dodávkách letadel s China Aviation Supplies Holding Company (CASC), která je oficiálním dovozcem letadel ze zahraničí do Číny. Kunovická firma informovala, že by ještě letos měla dodat prvních pět letounů L-410 UPV-E20 do Číny. Podmínkou je schválení certifikátů letadla čínským úřadem civilního letectví. Nové zákazníky hledá také v západní Evropě.

Loni Aircraft Industries dokončila prototyp modernizovaného dopravního letounu L-410 NG (New Generation). Na jeho vývoji pracovala od roku 2010, sériová výroba byla plánována na příští rok.