Volkswagen slíbil, že auta evropských zákazníků opraví nejpozději do podzimu 2017

Všechny své vozy prodané v Evropské unii opraví automobilka Volkswagen do podzimu příštího roku tak, aby byly souladu s unijními pravidly o emisích. Automobilka to slíbila po schůzce s evropskou komisařkou pro ochranu spotřebitelů Věrou Jourovou, uvedl mluvčí komise Christian Wigand. Kvůli skandálu kolem měření emisí čelí automobilka žalobám. Investoři, kteří u soudu v německém Braunschweigu zažalovali Volkswagen o odškodné, požadují celkem 8,2 miliardy eur (téměř 222 miliard korun).

„Volkswagen se dnes zavázal k celoevropskému akčnímu plánu, který je důležitým krokem ke spravedlivému přístupu k zákazníkům,“ uvedla eurokomisařka Věra Jourová. Bude prý pečlivě sledovat, zda firma svůj závazek skutečně plní, a hodlá proto dál spolupracovat se spotřebitelskými organizacemi, úřady v jednotlivých členských zemích i se společností samotnou.

Ještě do konce letošního roku by měla automobilka informovat dotčené zákazníky v každé zemi Evropské unie o tom, jak konkrétně to hodlá udělat.

Se zástupcem firmy Franciskem Javierem Garciou Sanzem se nyní komisařka setkala poté, co Volkswagen odmítl, že by v souvislosti se svým emisním skandálem porušil pravidla EU na ochranu spotřebitelů. Ke kompenzacím tak firma nevidí důvod.

Jourová přitom počátkem září dala jednoznačně najevo, že firma by měla odškodnit nejen své americké zákazníky. O věci následně diskutovala s představiteli více než tří desítek organizací na ochranu spotřebitelů z unijních zemí. Upozornila ale také, že v EU je věc komplikovaná a o případném odškodnění nakonec budou v jednotlivých státech rozhodovat národní soudy.

Soud musel najmout dalšího člověka, aby zvládl příliv žalob na VW

Žaloby na automobilku ale přicházejí i od investorů. Soud v Braunschweigu obdržel na Volkswagen celkem asi 1400 žalob. Z toho zhruba 750 jich dorazilo v pondělí, což byl první úřední den po ročním výročí vypuknutí skandálu. Investoři se obávali, že tento den by mohl být konečným termínem pro podání žalob. Kvůli přílivu žalob na automobilku musel soud najmout novou pracovní sílu a rozšířit skladovací prostory.

Volkswagen loni v září přiznal, že po celém světě nainstaloval do zhruba 11 milionů naftových aut software, který umožňuje manipulovat s měřením emisí. Aféra se týká rovněž asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Skandál vedl k prudkému poklesu ceny akcií Volkswagenu, což přineslo investorům značné ztráty. Investoři nyní tvrdí, že je vedení Volkswagenu o podvodech kolem měření emisí včas neinformovalo. Volkswagen ale taková obvinění odmítá.

Největší nárok na odškodné, a to ve výši 3,3 miliardy eur (téměř 90 miliard korun), předložil soudu v Braunschweigu již před půl rokem na pokyn skupiny institucionálních investorů advokát Andreas Tulip. Žaloby o odškodné podaly také například německé státní penzijní fondy, upozorňuje agentura Reuters.

Volkswagen si zatím dal na výdaje spojené s řešením skandálu stranou 16,2 miliardy eur (asi 438 miliard korun). Analytik Frank Schwope ze společnosti NordLB nicméně v létě odhadl, že skandál bude stát automobilku 25 miliard až 35 miliard eur (zhruba 676 miliard až 946 miliard korun). Volkswagen už v červnu přistoupil na to, že v USA za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (zhruba 370 miliard korun).

V srpnu se Volkswagen navíc dohodl, že za problémy spojené se skandálem odškodní také své americké prodejce. Podle zdrojů agentury Reuters automobilka na toto odškodnění prodejců vynaloží více než 1,2 miliardy dolarů (29 miliard korun).

Majitelé dotčených vozů v USA se podle červnové dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu auta, nebo aby Volkswagen jejich vůz odkoupil. Dohoda také předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (123 až 242 tisíc korun). Volkswagen však odmítá výzvy, aby podobným způsobem odškodnil také evropské zákazníky.