Auta dále táhnou český průmysl, i když červenec příliš dobrý nebyl

Výroba aut zůstává tahounem tuzemského průmyslu. Potvrdila to i čísla za prvních sedm měsíců. Z výrobních pásů sjelo víc než tři čtvrtě milionu vozů, což po loňském rekordním roce znamená mírný nárůst o 1,1 procenta. Samotný červenec však silný nebyl, za ten bylo vyrobeno pouze necelých 37 tisíc vozidel, zatímco v loňském červenci to bylo více než 139 tisíc vozidel. 

Video Studio ČT24
video

Auta dále táhnou český průmysl

Zpomalení ve výrobě automobilů v prvním prázdninovém měsíci bylo podle ekonomů opravdu markantní.

„Je zřejmé, že růst produkce automobilů začíná zpomalovat. S hodnocením, jak moc je situace vážná, ale bude třeba počkat na srpen a hodnotit oba prázdninové měsíce najednou. Samotný červenec byl totiž negativně ovlivněn letošním načasováním svátků, což vedlo k tomu, že měl letošní červenec o tři pracovní dny méně než ten loňský. Navíc se do července koncentrovaly celozávodní dovolené nevýznamnějších producentů jako například Škody Auto,“ konstatuje hlavní ekonom Komerční banky Jan Vejmělek.

Většina aut je určena k exportu

„Naše vozidla jsou konkurenceschopná, jsou kvalitní a za příznivé peníze a trh, tam, kam dodáváme my, čili celoevropsky zejména je v poslední době velmi pozitivně a optimisticky naladěn,“ vysvětluje ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Na hranice míří přes devadesát procent aut vyrobených v Česku. Na výsledky druhého pololetí tak bude mít vliv hlavně vývoj na zahraničních trzích.

„Dá se předpokládat, že v důsledku nejistot souvisejících s brexitem zpomalí růst nejenom ve Velké Británii, ale také v kontinentální Evropě, a to už může být pak patrné také na, řekněme, trhu s automobily, na exportech z České republiky,“ míní hlavní ekonom, Generali Investments Radomír Jáč.

Video Studio ČT24
video

Handl: Předpoklad je, že loňský rekord ve výrobě aut letos padne

 

Produkce rostla nejvýrazněji kolínské TPCA. Nejvíc aut na trh ale dodala tradičně Škoda Auto. Ta teď navíc posílí svou pozici v oblasti terénních aut. Na světové premiéře v Berlíně představí nový model Kodiaq. Zákazníky bude lákat například velkým úložným prostorem nebo třetí řadou sedadel.

„V podstatě je to vstup Škodovky do nového segmentu, do segmentu SUV a teprve se uvidí, jaké všechny novinky ten automobil přinese,“ říká šéfredaktor Automakers Erich Handl.

Do prodejen zamíří Kodiaq v příštím roce. Určený je spíše pro zahraniční klientelu. V Čechách se totiž nejvíce prodávají malé a střední vozy.

„Předpoklad je, že loňský rekord padne. To se týká jak výroby osobních vozů, tak nákladních aut, neboť záměr vyrábět nákladní auta oznámila Avia ještě letos, a to by přispělo k nárůstu výroby.“

Erich Handl

šéfredaktor Automakers

Výrobu ve Škodě a Hyundai zřejmě ovlivnila v červenci celozávodní dovolená

Největší producent Škoda Auto zvýšil výrobu o 0,3 procenta na 421 932 aut, automobilka Hyundai vyrobila 189 200 vozů, což znamená pokles o jedno procento, a kolínská TPCA dodala na trh 145 275 vozů, tedy o šest procent meziročně více. Výrobu ve Škodě a Hyundai zřejmě ovlivnila v červenci celozávodní dovolená.

Výroba nákladních aut reprezentovaná jedinou firmou Tatra Trucks stoupla o 27 procent na 609 vozidel. Produkce autobusů naopak klesla o tři procenta na 2529 vozů. Největší Iveco Bus vyrobilo 2246 autobusů, což je nárůst o dvě procenta.

Týnecká Jawa Moto meziročně zvýšila do července výrobu o 19 procent na 1133 motocyklů.